Jean-Pierre Dassonville: Per Il Corno Da Caccia – Bucharest Early Music Festival
Jean-Pierre Dassonville: Per Il Corno Da Caccia

Jean-Pierre Dassonville: Per Il Corno Da Caccia

Starts from: noiembrie 4, 2016

Start Time 7:00 pm

Palatul Bragadiru

Jean-Pierre Dassonville prezintă magia cornului natural alături de ansamblul “Il Gardellino” la Palatul Bragadiru, în prima serie de concerte intitulată Early Music Winds ce deschide ediția 2016 a Festivalului de Muzică Veche București.

Artist

Jean Pierre Dassonville predă corn modern la Conservatorul Regal din Mons şi corn natural la Conservatorul Regal din Bruxelles. Activitatea sa didactică se extinde şi în sfera cursurilor de perfecţionare în domeniul interpretării instrumentale de la Anjou sau din cadrul festivalului de la Epsilon à St-Yrieix-la-Perche şi al celui de la Avignon. După ce a fost membru al ansamblului Harmonie des Guides şi al Orchestrei Simfonice a RTBF, începând din anul 1997 deţine postul de corn prim – solist în orchestra Théâtre de la Monnaie. În compania acestui ansamblu a interpretat ca solist concertul pentru corn al lui Roland Schoelink în cadrul festivalului de la Vire în Normandia, sub bagheta dirijorului Kazushi Ono. Între ansamblurile în compania cărora a evoluat se numără cvartetul Danel, Oxalys şi Nouvelles Consonances. Ca interpret la corn natural colaborează cu ansamblul de suflători al formaţiei Les Agrémens şi cu ansamblul Solstice.

Context

Pe parcursul lucrărilor compuse la începutul secolului al XVII-lea, modul cel mai frecvent folosit în indicarea prezenței cornului natural este expresia „per il corno da caccia” (pentru cornul de vânătoare); în acest fel, devine clar faptul că instrumentul utilizat pe parcursul acestor lucrări este chiar cornul de vânătoare. Metoda de interpretare la acest instrument pune adesea probleme tehnice; ca și în cazul cornului modern, instrumentul poate cânta doar armonicele sunetului fundamentalei, care, la rândul ei, depinde de lungimea coloanei de aer (practic, depinde de lungimea instrumentului în sine). Cu ajutorul presiunii exercitate asupra coloanei de aer și în funcție de mărimea deschizăturii din interiorul muștiucului, un interpret talentat (și foarte norocos) poate produce cu instrumentul său următoarea serie de armonice naturale, dacă nota DO este fundamentală: Armonicul 5 și armonicul 10 sunt puțin mai jos, iar armonicele 7, 11 și 13 sunt extrem de deranjante, în special pentru un auz educat în sistemul egal temperat. Utilizarea cornului ca instrument de regrupare în vânătoare are o îndelungată tradiție. În Franța, în special în timpul domniei lui Ludovic al XV-lea, cornul era utilizat în multe repertorii dedicate fanfarelor de vânătoare sau în așa numitele „pièces de divertissement”; multe dintre acestea aparțin marchizului de Dampierre, Maestru al ceremoniilor de vânătoare la Curtea lui Ludovic al XV-lea sau lui André Philidor, muzician la Grande Ecurie. Atunci când compozitorii au început să fie preocupați de posibilitățile tehnice și sonore ale cornului, acesta a fost inițial utilizat chiar cu referiri clare la funcția sa de instrument de vânătoare. El făcea astfel parte din ansamblurile orchestrale ale operelor sau oratoriilor, pentru a oferi culoare scenelor de vânătoare; Johann Sebastian Bach însuși utilizează cornul în mod foarte adecvat în lucrarea „Jagdkantate”, BWV 208. Interesant pentru ascultătorul modern este modul rapid în care compozitorii vremii respective au căutat să exploreze și celelalte posibilități ale instrumentului. Într-adevăr, sunetele de vânătoare utilizează doar o parte din seria de armonice a instrumentului; în plus, armonicul 11, prea sus pentru a fi asimilat sunetului FA, dă o culoare specială ansamblurilor din care instrumentul face parte. Totuși, din punct de vedere armonic, sonoritățile „specifice pădurii” sunt destul de sărace, bazându-se aproape exclusiv pe succesiuni de sexte, cvinte și terțe, fără posibilități de a modula către alte tonalități, mai mult sau mai puțin apropiate tonalității fundamentalei. În zilele noastre, corniștii utilizează copii după două dintre modelele istorice ale perioadei Barocului muzical: primul este un model cu un cilindru mai larg, asemănător modelului utilizat în zilele noastre; al doilea model folosește un adaptor de lungime (denumit țug) pentru schimbarea tonalității și pentru posibilitatea utilizării sunetelor din registrul grav. „Personal, utilizez acest model care este o copie după un instrument istoric de Leichamschneider, originalul aflânduse la Muzeul de instrumente din Viena. Acest model este utilizat pentru repertoriul baroc și cel preclasic.” (Jean-Pierre Dassonville).

Program

Gottfried Heinrich Stölzel (1690 – 1749) – Sonata în fa major pentru oboi, vioară, corn natural și basso continuo: Andante – Adagio – Vivace
Georg Philipp Telemann (1681 – 1767) – Sonata în la minor, TWV 42: a1, pentru flaut drept, vioară și basso continuo: Affetuoso – Vivace – Grave – Menuet
Georg Philipp Telemann (1681 – 1767) – Sonata pentru violoncel în re major, TWV 41: D 6: Lento – Allegro – Largo – Allegro
Georg Philipp Telemann (1681 – 1767) – Concerto à tre, TWV 42: f14, pentru flaut drept, corn și basso continuo: Allegro moderato – Loure – Tempo di Minuet
Georg Philipp Telemann (1681 – 1767) – Triosonata în sol minor, TWV 42: g5, pentru oboi, vioară și basso continuo: Mesto – Allegro – Andante – Vivace
Johann Friedrich Fasch (1688 – 1758) – Sonata à 4, FaWV N: F3, pentru oboi, vioară, corn și basso continuo: Andante – Allegro – Andante – Allegro
Georg Philipp Telemann (1681 – 1767) – Concertul în la minor, TWV 43: a2, pentru flaut drept, oboi, vioară și basso continuo: Adagio – Allegro – Adagio – Vivace

Il Gardellino

Peter van Heyghen – flaut drept
Marel Ponseele – oboi baroc
Jean Pierre Dassonville – corn natural
Dirk Vandaele – vioară barocă
Ira Givol – violoncel
Guy Penson – clavecin

Seria de concerte Early Music Winds propune continuarea mini-stagiunii Early Music Strings din 2015. Cunoscute sub termenul generic ”winds”, instrumentele de suflat au însoțit practica muzicală încă din Antichitate. În curentul european ”Early music” ele sunt protagonistele recitalurilor solistice sau camerale și conferă sonorități grandioase orchestrei baroce.

Festivalul de Muzică Veche București are loc în perioada 1 – 28 noiembrie și cuprinde trei serii de concerte și evenimente alternative: Early Music Winds, un proiect realizat în colaborare cu ansamblul Il Gardellino și cu sprijinul Koninklijk Conservatorium Brussel, Movie Gala și Clavecinissimo, un proiect dedicat strângerii de fonduri pentru restaurarea clavecinului Ruckers – Taskin și seria Baroque Concerts desfășurată în trei săli distincte pe parcursul a șase concerte.

Biletele și abonamentele sunt disponibile în rețelele Eventim (online sau în magazinele Germanos, Orange, Vodafone, Domo, librăriile Cărturești, Humanitas), Myticket (online sau în magazinele Diverta) și www.kompostor.ro.

  • http://www.eventim.ro/ro/bilete/per-il-corno-da-caccia-bucuresti-palatul-bragadiru-915634/performance.html