Peter Van Heyghen: The Elequent Recorder – Bucharest Early Music Festival
Peter Van Heyghen: The Elequent Recorder

Peter Van Heyghen: The Elequent Recorder

Starts from: noiembrie 3, 2016

Start Time 7:00 pm

Palatul Bragadiru

Peter Van Heyghen prezintă secretele flautului drept alături de ansamblul “Il Gardellino” joi, 3 noiembrie 2016, ora 19:00, la Palatul Bragadiru, în prima serie de concerte intitulată Early Music Winds ce deschide ediția 2016 a Festivalului de Muzică Veche București.

Artist

The Belgian recorder player and conductor Peter van Heyghen was trained as a recorder player and singer at the Royal Conservatory in Ghent (Belgium). Through the years he developed into an internationally acknowledged specialist in the field of historical performance practice of both Renaissance and Baroque music. Peter van Heyghen performs worldwide as a soloist, with the recorder consort Mezzaluna, with the chamber music ensemble More Maiorum, as the co-director of the Dutch vocal Renaissance ensemble Capella Pratensis and as the conductor and artistic director of the Brussels Baroque orchestra Les Muffatti. He is a regularly guest of the early music festivals of Bruges, Antewrp, Utrecht and St. Petersburg, among others. Peter Van Heyghen is also active as a researcher, publicist and teacher. He is professor of Historical Performance Practice at the Early Music Departments of the Royal Conservatories in Brussels and The Hague, and is also regularly invited to give master-classes, lectures and conduct workshops throughout the world.

Context

În perioada secolelor XVI – XVIII, adică perioada în care a devenit pretutindeni răspândit, flautul drept era cunoscut sub denumirea de „flaut englez”. Preferat de regi şi regine, de nobilii de la curte sau de oamenii de rând, folosit de marii compozitori ai vremii (precum Bach, Telemann sau Händel), introdus în piesele lui Shakespeare, flautul drept a înflorit treptat. Cel mai vechi instrument de acest tip care a supravieţuit datează, cu aproximaţie, din jurul anului 1400. În picturile foarte vechi, flautul drept este înfăţişat încă din perioada Evului Mediu şi a Cruciadelor. În secolele XIX – XX, flautul drept a fost total uitat pierzând teren în faţa flautului modern. Dar în ultimele decenii, flautul drept a revenit în forţă în practica muzicală. Deşi adesea asociat cu ideea de instrument de studiu pentru tinerii elevi muzicieni, dacă este folosit în mod adecvat, timbrul său poate fi unul extrem de frumos, apropiat de cel al vocii umane. Flautul drept este pretutindeni utilizat de muzicieni profesionişti, în importante ansambluri camerale sau orchestrale şi este tratat ca un autentic partener de dialog muzical, egal ca importanţă oricărui alt instrument. Astăzi sunt folosite şapte tipuri de flaut drept, de dimensiuni diferite. Cel mai mic este modelul sopranino, cu o lungime de 23 centimetri iar cel mai mare este flautul contrabas, cu lungime de 2 metri și jumătate. Mai mic decât flautul drept sopranino este aşa numitul garklein, care emite sunete cu frecvenţă mai înaltă comparativ cu cea a flautului sopranino dar care este foarte rar utilizat. Cel mai frecvent întâlnite instrumente de acest tip sunt sopran şi alto (instrumente de dimensiuni intermediare). Flautele drepte sunt construite manual iar esenţele lemnoase utilizate sunt foarte diverse: arţar, trandafir, abanos. Instrumentele din epoca respectivă erau de cele mai multe ori construite din buxus, adesea decorate cu fildeş sau chiar construite integral din fildeş. Fiecare rege avea colecţia personală de flaute drepte, manufacturate. Regele Henric al VIIIlea al Angliei avea o colecţie de 47 de flaute drepte şi compunea el însuşi muzică pentru aceste instrumente. Astăzi, flaute de calitate rezonabilă sunt construite atât din lemn cât şi din plastic. Flautul drept are un ambitus de peste două octave cromatice. Acesta este folosit în compania altor instrumente, precum chitară, pian, clavecin, sau împreună cu alte flaute drepte (aşa numitul consort). Există un repertoriu considerabil scris pentru flaut drept incluzând cântece şi dansuri din perioada medievală şi renascentistă (1100 – 1600), lucrări mai complexe interpretate împreună cu instrumente cu coarde şi clavecin, în perioada Barocului muzical (1600 – 1750) şi compoziţii remarcabile din perioada secolului XX. Multe din piesele de muzică populară şi tradiţională au o scriitură potrivită pentru versatilul flaut drept. În mâinile unui instrumentist talentat, chiar şi piesele de light jazz pot crea o atmosferă specială. Flautul drept a revenit în prim plan încă o dată în istorie, nu doar ca un instrument al „arheologiei muzicale” ci ca parte importantă a muzicii contemporane.

Program

Giovanni Bassano (1558 – 1617) – Ricercata Terza (1585) pentru flaut drept solo
Giovanni Battista Fontana (1571 – 1630) – Sonata Terza (1641) pentru flaut drept și basso continuo Anon. (din Manuscrisul „Camphuysen” c. 1655) – „Daphne” pentru clavecin solo
Jacob van Eyck (1590 – 1657) – „Doen Daphne d’over schoone Maeght” (1649) pentru flaut drept solo Dario Castello (1621 – 1658) – Sonata Prima (1629) pentru flaut drept și basso continuo
Antonio Vivaldi (1678 – 1741) – Concertul în re major, RV 92 (c. 1720) pentru flaut drept, vioară, violoncel: Allegro – [Largo] – Allegro
Anne Danican Philidor (1681 – 1728) – Sonata în re minor (1712) pentru flaut drept și basso continuo: Lentement – Fugue – Courante – Les notes égales et détachez –Fugue
Hans Ulrich Staeps (1909 – 1988) – Sonata în mi bemol major (1951) pentru flaut drept și pian: Ruhig bewegt – Lebhaft – Langsam – Sehr Schnell (Gigua) Ryōhei
Hirose (1930 – 2008): Meditație (1975) pentru flaut drept solo

Il Gardellino:

Peter van Heyghen – flaut drept
Dirk Vandaele – vioară
Ira Givol – violoncel
Guy Penson – clavecin, pian

Seria de concerte Early Music Winds propune continuarea mini-stagiunii Early Music Strings din 2015. Cunoscute sub termenul generic ”winds”, instrumentele de suflat au însoțit practica muzicală încă din Antichitate. În curentul european ”Early music” ele sunt protagonistele recitalurilor solistice sau camerale și conferă sonorități grandioase orchestrei baroce.

Festivalul de Muzică Veche București are loc în perioada 1 – 28 noiembrie și cuprinde trei serii de concerte și evenimente alternative: Early Music Winds, un proiect realizat în colaborare cu ansamblul Il Gardellino și cu sprijinul Koninklijk Conservatorium Brussel, Movie Gala și Clavecinissimo, un proiect dedicat strângerii de fonduri pentru restaurarea clavecinului Ruckers – Taskin și seria Baroque Concerts desfășurată în trei săli distincte pe parcursul a șase concerte.

Biletele și abonamentele sunt disponibile în rețelele Eventim (online sau în magazinele Germanos, Orange, Vodafone, Domo, librăriile Cărturești, Humanitas), Myticket (online sau în magazinele Diverta) și www.kompostor.ro.

 

  • http://www.eventim.ro/ro/bilete/the-elequent-recorder-bucuresti-palatul-bragadiru-915633/performance.html