Sones de Palacio – Bucharest Early Music Festival
Sones de Palacio

Sones de Palacio

Starts from: noiembrie 25, 2017

Start Time 7:00 pm End Time8:30 pm

Calea Victoriei 49-53

Sâmbătă, 25 noiembrie 2017, ora 19.00, Muzeul Național de Artă al României – Sufrageria Regală

O evadare din lumea eleganței clavecinului, în cea plină de inspirație a muzicii spaniole pentru chitară și vihuela, alături de sunetul grav și bine timbrat al percuțiilor istorice. Xavier Diaz Latorre și Pedro Estevan – doi dintre cei mai cunoscuți muzicieni ai momentului prezintă un concert mult așteptat la București: „Sones de Palacio”.

 

În program:

 

Gaspar Sanz (1640 – 1710)

Din Instrucción de música para la guitarra española

Diferencias sobre Marionas

 

Santiago de Murcia (16 73 – 1739)

Din Códice Saldivar

Zarambeques

Cumbées

 

Luys de Narváez (c. 1500 – c. 1550)

Din Los seys libros del Delphin 1538

Primer tono FantasiaDiferencias sobre O Gloriosa Domina

Segundo tono Fantasia

Tercer tono Fantasia

Cuarto tono Fantasia Glossa sobre Mille Regrez de Josquin

 

Gaspar Sanz (1640 – 1710)

Din Instrucción de música para la guitarra española, Zaragoza 1674-1697

Pavana al ayre español, cinco partidas con mucha novedad

Xácara por la D

Passeos por el cuarto tono, y una giga al vuelo por el mismo punto/improvisación

Tarantella, improvisación

 

Pauză

 

Luys de Narváez (c. 1500 – 1550)

Din Los seys libros del Delphin 1538

Quinto tono Fantasia

Sexto tono Fantasia Diferencias sobre Sacri Solemnis

Septimo tono Fantasia

Octavo tono Fantasia Cuatro diferencias sobre guárdame las vacas

 

Gaspar Sanz (1640 – 1710)

Din Instrucción de música para la guitarra española, Zaragoza 1674-1697

Xácara, diez y seis diferencias y algunas dellas con estilo de Campanelas

Zarabanda, improvisación

Paradetas, improvisación

Paradetas, improvisación

 

Interpretează:

 

Xavier Diaz Latorre – vihuela cu 5 / 6 choruri

Pedro Estevan – percuții istorice

 

Xavier Diaz – Latorre

 

Xavier Díaz – Latorre s-a născut în Spania, la Barcelona, în anul 1968. Studiile muzicale superioare le-a urmat la Basel, sub îndrumarea lui Oscar Ghiglia, la Academia de Muzică și cu Hopkinson Smith la Schola Cantorum.

A cântat în majoritatea sălilor de concert importante ale lumii, între care pot fi amintite Carnegie Hall (New York), Covent Garden (Londra), Palau de la Música Catalana (Barcelona), Teatro Real (Madrid), Teatro Colón (Buenos Aires), Wiener Philarmonie (Vienna) sau Konzerthaus (Berlin).

Díaz – Latorre colaborează frecvent cu ansambluri renumite precum Hesperion XXI, La Capella Reial de Catalunya și Le Concert des Nations. A colaborat cu ansamblurile Al Ayre Español, Orquesta Nacional de España, Concerto Vocale, Akademie für Alte Musik Berlin, Concerto Köln și multe altele.

Laberintos Ingeniosos este propriul său ansamblu vocal – instrumental, care are în componență muzicieni din întreaga lume. Xavier Díaz-Latorre a înregistrat peste40 de albume audio, pentru diverse case ințernationale de discuri, iar între toate acestea, un loc aparte îl ocupă integrala lucrărilor pentru chitară ale compozitorului Francisco Guerau.

Este profesor de instrumente cu coarde ciupite, muzică de cameră și basso continuo la ESMUC (Escola Superior de Música de Catalunya) și la Conservatorul Regal din Bruxelles. Este profesor invitat la universități de muzică sau cursuri de specializare din SUA, Coreea, Japonia, Europa.

 

Pedro Estevan

 

Pedro Estevan s-a născut în anul 1951, în Sax (Alicante). A studiat percuția la Conservatorul Superior de Muzică din Madrid specializându-se în muzică contemporană. A făcut parte din numeroase grupuri de jazz și a evoluat în numeroase ocazii, pe scene muzicale importante ale lumii. Împreună cu Maria Villa și Suso Saiz a fondat grupurile Orcuesta de las nubes, Ranfonia sau Panku.

Pedro Estevan este membru fondator al ansamblurilor Hesperion XXI și Le Concert des Nations. Pedro Estevan combină cu succes activitatea interpretative cu cea didactică pe care o desfășoară în cadrul ESMUC (Școala Superioară de Muzică Catalunia).

 

 

În Spania secolelor al XVI-lea și al XVII-lea, compozitorii creau în mod cu totul diferit față de cei din restul Europei. Așa se face că, în timp ce muzicienii culturii franceze abordau așa numitul stil „de curte”, compozitorii din Spania își îndreptau atenția mai mult către muzica populară, ca sursă de inspirație pentru creațiile lor. Drept urmare, devine destul de dificil uneori de stabilit o distincție clară între creația muzicală cultă și cea populară.

Sanz, Murcia, și Guerau au fost cei mai importanți compozitori care s-au dedicat creației pentru chitară, pe parcursul secolului al XVI-lea și al XVII-lea în Spania. În lucrarea sa „Instrucción de música para la guitarra española”, Sanz descrie amănunțit aspecte ce țin de domeniile compoziției și improvizației muzicale și invită istrumentistul să improvizeze propriile variațiuni, în cadrul lucrărilor interpretate.

Muzica lor era complexă și profundă și devenise în timp destul de sofisticată Ca și alți compozitori spanioli ai epocii, ei au realizat aranjamente ale unor dansuri spaniole precum Marionas sau Españoletta. Cunoașterea aprofundată a contrapunctului și a rafinatelor tehnici de compoziție conferă muzicii lor un sens aparte, dominat de o inspirație sublimă, plasându-i între cei mai interesanți compozitori ai Spaniei baroce.