Stolen Roses – Bucharest Early Music Festival
Stolen Roses

Stolen Roses

Starts from: noiembrie 25, 2016

Start Time 7:00 pm

Muzeul Naţional Cotroceni

Vineri, 25 noiembrie 2016, ora 19.00, la Muzeul Naţional Cotroceni, Salonul Cherchez, muzicianul Xavier Diaz – Latorre va susține concertul „Stolen Roses”.

Accesul în Muzeul Naţional Cotroceni este permis exclusiv personelor care prezintă la intrare un act de identitate și biletul pentru concert. Vă mulțumim și vă așteptăm cu drag. Biletele și abonamentele sunt disponibile în rețelele Eventim (online sau în magazinele Germanos, Orange, Vodafone, Domo, librăriile Cărturești, Humanitas) și www.kompostor.ro.

Program

Heinrich Ignaz Franz von Biber (1644-1704) – Din colecția „Sonatele Rozariului” (Rosenkratz Sonaten): Passagalia în sol minor
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Suita pentru lăută în sol minor, BWV 995, “Pièces pour la Luth à Monsieur Schouster”: Prélude/trés viste – Allemande – Courante – Sarabande – Gavottes I&II – Gigue Georg Philipp Telemann (1681-1767) – Fantasia 1 în si bemol major, TWV 40:14: Largo – Allegro – Grave – Allegro
Johann Paul vonWesthoff (1656-1705) – Suita în la minor: Allemande – Courante – Sarabande – Gigue Johann Sebastian Bach (1685-1750) – prelucrare după Partita a doua pentru vioară solo, BWV 1004: Ciaccona Xavier Diaz – Latorre – lăută cu 13 choruri, instrument de Grant Tomlinson, Vancouver, 1984

„Baroque Concerts”, cea de-a treia serie a Festivalului de Muzică Veche București 2016 prezintă șase concerte de înaltă ținută în patru săli alese cu mare grijă de organizatorii festivalului pentru a oferi (spații adecvate de audiție) sau (cea mai înaltă trăire emoțională) publicului său dedicat: “Sala Atelier”, parte a Teatrului Național București, “Sala Radio”, “Sufrageria Regală” a Muzeul Național de Artă și “Salonul Cherchez” din Muzeul Național Cotroceni.

Artist

Xavier Díaz – Latorre s-a născut în Spania, la Barcelona, în anul 1968. Studiile muzicale superioare le-a urmat la Basel, sub îndrumarea lui Oscar Ghiglia, la Academia de Muzică și cu Hopkinson Smith la Schola Cantorum. A cântat în majoritatea sălilor de concert importante ale lumii, între care pot fi amintite Carnegie Hall (New York), Covent Garden (Londra), Palau de la Música Catalana (Barcelona), Teatro Real (Madrid), Teatro Colón (Buenos Aires), Wiener Philarmonie (Vienna) sau Konzerthaus (Berlin). Díaz – Latorre colaborează frecvent cu ansambluri renumite precum Hesperion XXI, La Capella Reial de Catalunya și Le Concert des Nations. A colaborat cu ansamblurile Al Ayre Español, Orquesta Nacional de España, Concerto Vocale, Akademie für Alte Musik Berlin, Concerto Köln și multe altele. Laberintos Ingeniosos este propriul său ansamblu vocal – instrumental, care are în componență muzicieni din întreaga lume. Xavier Díaz-Latorre a înregistrat peste40 de albume audio, pentru diverse case ințernationale de discuri, iar între toate acestea, un loc aparte îl ocupă integrala lucrărilor pentru chitară ale compozitorului Francisco Guerau. Este profesor de instrumente cu coarde ciupite, muzică de cameră și basso continuo la ESMUC (Escola Superior de Música de Catalunya) și profesor invitat la universități de muzică sau cursuri de specializare din SUA, Coreea, Japonia, Europa.

Context

Trandafirii furați au cel mai dulce miros.

În Baroc, transcrierea era o practică obișnuită printre muzicieni. Este un fapt cunoscut că Bach însuși a transcris piese ale altor compozitori, cum ar fi Vivaldi sau Buxtehude pentru a le putea înțelege și învăța mai bine. Analizând până la cele mai mici detalii materialul celor mai buni compozitori în așa manieră a fost și încă este cel mai bun mod de a învăța compoziție. Scrisul conferă tempoul necesar admirării și analizei materialului de la rădăcini până la întreg. Programul acestei seri este un buchet de trandafiri al repertoriului baroc solo neacompaniat pe care l-am furat din corpusul altor instrumente – în general vioară, transcris și adaptat pentru lăută. Passagalia – solo de vioară fără acompaniament de Biber este piesa care închide Sonata în sol minor pentru Rosenkrantz Sonaten (Sonatele Rozariului) pentru vioară. Această bijuterie a repertoriului pentru vioară este singura piesă solo pentru vioară, neacompaniată, de Biber, iar în timp a devenit una dintre compozițiile sale cele mai cunoscute. Suita BWV 995 pentru lăută este o transcriere făcută de Bach însuși din cea de-a 5-a sa Suită pentru violoncel. A schimbat tonalitatea (din do minor în sol minor) și a adăugat acorduri și o linie de continuo care contribuie la înțelegerea lucrării. Este probabil cea mai caracteristică piesă pentru lăută scrisă de Bach. Colecția celor 12 Fantezii pentru vioară de Telemann, publicată la Hamburg în 1735 este una dintre colecțiile lui Telemann de muzică pentru instrumente neacompaniate precum flautul, clavecinul sau viola da gamba. Particularitatea acestor compoziții este că demonstrează măiestria nu numai a liniilor melodice combinate, dar și a compunerii expresive pentru vioară. Am transcris prima Fantezie în si bemol major și am fost uimit să observ cât de natural sună pe lăută. Suita în la minor de Von Westhoff este parte din Cele 6 Suite pentru Vioară Solo. El a fost probabil primul compozitor din istoria viorii care a încercat să scrie piese complexe pentru un instrument care până atunci era folosit cel mai des impreună cu un acompaniament. Se spune chiar că Bach a fost inspirat de lucrările lui Westhoff când compunea cele șase partite și sonate pentru vioară solo. Ciaccona după ce-a de-a doua partită pentru vioară solo BWV 1004 este fără doar și poate un monument în istoria muzicii. A fost compusă la scurt timp după moartea primei soții a lui Bach și publicată în colecția Sei solo pentru vioară. În italiană, sei solo înseamnă ”ești singur”. Corect în italiană ar fi fost sei soli (șase solo). Probabil nu vom afla niciodată dacă acest titlu a apărut din pricina cunoștințelor limitate de italiană ale lui Bach sau poate din cauza stării în care era după ce soția sa a încetat din viață.

(Xavier Diaz – Latorre, versiunea în română: Raluca Rumega).