The Birth of the Orchestra – Bucharest Early Music Festival
The Birth of the Orchestra

The Birth of the Orchestra

Starts from: noiembrie 17, 2016

Start Time 7:00 pm

Studioul de Concerte al Societății Române de Radiodifuziune

Joi, 17 noiembrie 2016, ora 19.00, în Studioul de Concerte al Societății Române de Radiodifuziune, Orchestra Barocă a Uniunii Europene (EUBO), va susține concertul „The Birth of the Orchestra”, în cadrul Festivalului de Muzică Veche.

Context

În perioada de început a Barocului muzical, în Paris, Londra, Roma, Veneția, Bologna sau Salzburg, cele mai răspândite ansambluri instrumentale aveau în componență un număr mic de instrumentiști. Odată cu „intrarea în scenă” a celebrului Jean Baptiste Lully, ansamblul instrumental a căpătat noi valențe sonore. Creația sa absolută în acest domeniu a fost ansamblul instrumental de la Curtea Franței care avea în componență nu mai puțin de 24 de violoniști. Lully a statutat astfel un nou mod de abordare a muzicii instrumentale și o disciplină de studiu în sine cunoscută astăzi sub denumirea de „cursuri de orchestră”. Acest ansamblu instrumental a fost de-a dreptul inspirator chiar și pentru dirijorul Archangelo Corelli care a extins numărul membrilor ansamblului Congregazione di Santa Cecilia la 150. Nașterea ansamblului orchestral a constituit „momentul cheie” pentru unele dintre cele mai cunoscute lucrări ale compozitorilor de muzică barocă. Cele mai frumoase lucrări auzite vreodată pe scenele din Paris și Londra, fie că au fost suite orchestrale sau Concerti grossi, cu tutti și soli (ansamblu și solist/soliști) l-au determinat chiar pe legendarul Corelli să tipărească la vremea respectivă o colecție de lucrări orchestrale.

EUBO va readuce la viață câteva dintre lucrările acestei colecții, împreună cu un dublu concert de Antonio Vivaldi! Condus de violonista Margaret Faultless, una dintre cele mai cunoscute interprete și specialiste în domeniul muzicii baroce la ora actuală, muzicienii EUBO creează o sărbătoare a sonorităților stilului muzical orchestral. Veți vedea că atunci când acești minunați muzicieni interpretează această selecție de piese din creațiile celebrilor Lully, Purcell, Corelli și ale contemporanilor lor, imaginea pe care o creează este aceea a adevăratului spirit al acelei vremi!

(Versiunea în română Raluca Enea).

Orchestra Barocă a Uniunii Europene (EUBO)

Orchestra Barocă a Uniunii Europene este o entitate unică pe scena muzicală internațională. Încă de la fondarea sa, în anul 1985, a funcționat pe baza audierii și selectării anuale de noi membri. Această existență efemeră a formației face ca toate concertele ei să fie speciale: interpretări live ce se bucură de realizările stilistice și tehnice ale celor mai buni tineri muzicieni europeni specializați în muzică barocă, alături de bucuria permanentă a descoperirii de noi sensuri muzicale: „Interpretarea plină de măiestrie a acestei orchestre pan-europene… prevestește un viitor promițător pentru practica muzicală barocă în Europa” (International Record Review 2014). Membrii EUBO provin din întreaga Europă și au ca scop comun îmbunătățirea experienței muzicale interpretative, sub îndrumarea plină de inspirație a directorului muzical al ansamblului Lars Ulrik Mortensen dar și a altor renumiți muzicieni internaționali precum Ton Koopman, Margaret Faultless, Enrico Onofri, Rachel Podger, Riccardo Minasi, Paul Agnew, Gottfried von der Goltz sau Stefano Montanari care au fost invitați la conducerea muzicală a ansamblului pe pacursul ultimelor stagiuni muzicale. Tinerii muzicieni concertează pretutindeni în Europa, de la renumite săli de concert, la festivaluri internaționale de vară pe malul mării, la mânăstiri cu tradiţie istorică sau la evenimentele muzicale ale sărbătorilor de iarnă găzduite de marile catedrale europene. Iar în centrul tuturor acestor călătorii muzicale prin Europa, EUBO și-a stabilit centrul de lucru în Echternach, Luxemburg, unde, cu sprijinul partenerilor locali, contribuie la crearea unui centru de excelență al muzicii baroce. De-a lungul timpului, EUBO a înregistrat mai multe albume audio, ultimele patru sub conducerea muzicală a lui Lars Ulrik Mortensen. Albumul ”Peace & Celebration” ce conține lucrări vocale și instrumentale aparținând creației lui G. Fr. Händel a fost înregistrat live în Londra, în compania Corului Clare College, Cambridge, în septembrie 2013. Revista „Gramophone” a elogiat „prospețimea și spontaneitatea acestei înregistrări live. Dialogul fascinant între Mortensen și tânărul său echipaj… a pus multe formații de muzică barocă deja experimentate în umbră. Înregistrarea albumului ”Pure Händel” în compania sopranei Maria Keohane s-a situat pe lista premiilor Gramophone din anul 2014: „o sărbătorire generoasă a acestui respectabil ansamblu care își continuă ascensiunea. Acestea sunt interpretări live, excelente din punct de vedere tehnic și care conțin acea doză perfectă de energie…” (Gramophone, august 2014).

Margaret Faultless

Repertoriul lui Margaret Faultless include de la muzica lui Monteverdi până la creații contemporane, dar artista este cunoscută în primul rând ca specialistă a muzicii de secol XVIII și a interpretării istorice. Reputat conducător muzical de orchestre pentru instrumente de epocă și contemporane deopotrivă, Margaret joacă un rol esential în dezvoltarea talentelor viitoarelor generații de muzicieni, în calitatea sa de Șef al departamentului de interpretare istorică la Royal Academy of Music, Director de interpretare la Universitatea Cambriddge și Director de studii al Orchestrei baroce a Uniunii Europene. De mai bine de 20 de ani face parte din conducerea Orchestrei Epocii Luminilor, pe care o dirijează în mod regulat, jucând de asemenea un rol însemnat în programul acesteia de educare a tinerilor muzicieni profesioniști. A dirijat albumul audio înregistrat de această orchestră din concertele pentru corn ale lui Mozart, alături de solistul Roger Montgomery. Margaret a condus timp de 12 ani Amsterdam Baroque Orchestra, în special în calitate de concertmaistru și solistă în cadrul proiectului acesteia de interpretare și înregistrare a Cantatelor lui J.S. Bach, desfășurat pe parcursul a 10 ani. În calitate a director artistic al ansamblului Music for a While, realizează programul artistic al acesteia, inclusiv al Festivalului anual de Vară al acesteia. Pasionată de muzica de cameră, a fost timp de 10 ani membră a London Haydn Quartet și a cântat într-un duo dedicate sonatelor lui Beethoven și Brahms, explorând tradiția interpretatică a secolului XIX. Margaret susține cursuri de interpretare, cu un interes special pentru rolurile de conducător și interacțiunile sociale în cadrul ansamblurilor înainte de epoca dirijatului tăvut. Este membru de onoare al Conservatorului din Birmingham și a devenit recent membru de onoare al prestigioasei Academii Regale de Muzică.

Program

Archangelo Corelli (1653 – 1713) – Concerto Grosso în re, Op 6 No 1: Largo-Allegro – Largo – Allegro – Largo – Allegro – Allegro
Jean Baptiste Lully (1632-1687) – Suita orchestrală din opera ”Atys”, LWV53: Ouverture – Air pour la Suite de Flore – Entrée des Songes Agreables – Entrée des Songes Funestes – Deuxieme entrée des Songes Funestes – Prelude – Seconde entrée – Premiere entrée des Coribantes
Henry Purcelle (1659 – 1695) – Suita orchestrală din opera ”The Fairy Queen”: First Music [Prelude-Hornpipe] – Second Music [Air-Rondeau] – First Act Tune [Jig] – Act V Prelude – Dance for the Fairies – Symphony While the swans come forward – Third Act Tune [Hornpipe] – Chaconne [Dance for the Chinese man and woman]
Giuseppe Torelli (1658-1709) – Sinfonia în la TV50: Allegro – Largo – Allegro

Pauză

Antonio Vivaldi (1678 – 1741) – Concertul pentru două oboaie în re minor, RV535: Largo – Allegro – Largo – Allegro molto
Georg Muffat (1653 – 1704) – Sonata II în sol minor din colecția ”Armonico Tributo”: Grave – Allegro – Grave-Forte e Allegro-Grave – Aria – Grave – Sarabanda – Grave – Borea

„Baroque Concerts”, cea de-a treia serie a Festivalului de Muzică Veche București 2016 prezintă șase concerte de înaltă ținută în patru săli alese cu mare grijă de organizatorii festivalului pentru a oferi (spații adecvate de audiție) sau (cea mai înaltă trăire emoțională) publicului său dedicat: “Sala Atelier”, parte a Teatrului Național București, “Sala Radio”, “Sufrageria Regală” a Muzeul Național de Artă și “Salonul Cherchez” din Muzeul Național Cotroceni.

Biletele și abonamentele sunt disponibile în rețelele Eventim (online sau în magazinele Germanos, Orange, Vodafone, Domo, librăriile Cărturești, Humanitas) și www.kompostor.ro.