Carl Philipp Emanuel Bach – Sonate pentru flaut și clavecin – Bucharest Early Music Festival
Carl Philipp Emanuel Bach – Sonate pentru flaut și clavecin

Carl Philipp Emanuel Bach – Sonate pentru flaut și clavecin

Starts from: 13 decembrie 2019

Start Time 19:00 End Time20:30

MNAR - Sufrageria Regală

Carl Philipp Emanuel Bach – Sonate pentru flaut și clavecin

François Lazarevitch/Justin Taylor

Vineri, 22 noiembrie 2019, ora 19 – MNAR – Sufrageria Regală

Programul pe care flautistul François Lazarevitch și clavecinistul Justin Taylor îl propun în cadrul Festivalului de Muzică Veche București este dedicat în exclusivitate creațiilor scrise de Carl Philipp Emanuel Bach pentru flaut și clavecin obligat. Aceste lucrări au fost concepute, în bună parte, în perioada 1745 – 1766, atunci când Emanuel (acesta fiind prenumele pe care îl utilizau cunoscuții săi) s-a aflat la Berlin, în serviciul regelui Frederic al II-lea al Prusiei, cunoscut și drept Frederic cel Mare. Monarhul era un mare amator de muzică și un flautist bun, căruia compozitorul i-a dedicat lucrările pe care le veți putea asculta în cadrul concertului.

Program:

Program:

Carl Philipp Emanuel Bach (1714 – 1788)

Sonata în Re major Wq83 pentru flaut și clavecin

Allegro un poco – Largo – Allegro

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Toccata în mi minor BWV 914 pentru clavecin

Carl Philipp Emanuel Bach (1714 – 1788)

Sonata în Do major Wq149 pentru flaut și clavecin

Allegro di molto – Andante – Allegretto

Sonata în la minor Wq132 pentru flaut solo

Poco adagio – Allegro – Allegro

Sonata în si minor Wq143 pentru flaut și clavecin

Allegro – Adagio – Presto

Interpretează:

François Lazarevitch flaut

Justin Taylor clavecin

Bach este unul dintre acele nume „sfinte” în universul muzicii savante, lucru datorat aproape în exclusivitate marelui Johann Sebastian. Deși în zilele noastre el este unul dintre cei mai cunoscuți compozitori – ascultat, cântat și venerat de toți muzicienii și melomanii, în vremea sa, el era adeseori lăsat într-un con de umbră de alți creatori mai populari în epocă. Printre aceștia s-au numărat chiar și fiii lui, care au avut cariere strălucitoare în tot spațiul german, dar și în insulele britanice.

Dintre aceștia, Carl Philipp Emanuel Bach este acela a cărui artă a dăinuit peste secole și ale cărui contribuții la definirea unui nou stil muzical sunt încă apreciate. De altfel, generația lui poate fi considerată cu adevărat una a „preclasicismului”, pentru că a realizat puntea de legătură dintre Baroc și Clasicism. Carl Philipp Emanuel a fost un important reprezentant al „empfindsamer Stil”, tradus drept stilul sensibil, care era menit să transmită prin muzică sentimentele adevărate și naturale, nealterate de vreo teorie a afectelor, dar nici de simplificarea propusă în epocă de stilul galant. Compozitorul nu ezită în niciun moment să împletească în creațiile sale polifonia veacurilor trecute cu monodia expresivă a noii muzici. Putem spune că el este un om al ideilor inovatoare, lucrările sale instrumentale stabilizând bitematismul și dezvoltarea tematică și oferind formelor clasice rădăcinile necesare pentru dezvoltare. Mozart zicea despre Carl Philipp Emanuel: „Bach este tatăl. Noi suntem copiii!”.

Ca muzician de curte al regelui Friedrich, Carl Philipp Emanuel Bach a fost nevoit să scrie o muzică pe gustul salonului şi al regelui, dar asta nu l-a împiedicat în niciun moment să rămână sincer în arta sa. El este un liant între generații: cea mai mare influență asupra dezvoltării sale muzicale a avut-o tatăl său, urmat apoi de nașul său, Georg Philipp Telemann și de Georg Friedrich Händel, probabil cel mai cunoscut compozitor al vremii. La rândul său, el a influențat un număr impresionant de nume mari, precum Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven și Felix Mendelssohn.

François Lazarevitch

François Lazarevitch este, la momentul actual, unul dintre cei mai cunoscuți flautiști care și-au dedicat activitatea redescoperirii vechilor repertorii. El a considerat că, pentru a-și aprofunda cercetările, este nevoie să se aplece atât asupra surselor scrise, cât și asupra acelora de factură orală. De aceea, pe lângă flaut, este și un virtuoz al cimpoiului și al mai multor instrumente tradiționale. A realizat proiecte și înregistrări cu muzică indiană, dar și muzică irlandeză, cea din urmă fiind surprinsă pe discul „The High Road to Kilkenny”, apărut în 2016 la casa de discuri Alpha Classics. Totuși, François Lazarevitch este cunoscut pentru interpretările sale impresionante ale celor mai importante opusuri baroce. Înregistrările sale ale sonatelor pentru flaut semnate de Johann Sebastian Bach (Alpha Classics, 2014) surprind și încântă prin elocvența, creativitatea și rafinamentul de care dau dovadă în frazări și ornamentație. În 2006 a fondat ansamblul Les Musiciens de Saint-Julien, alături de care aduce la viață unele dintre cele mai interesante proiecte muzicale de pe piața muzicii vechi și nu numai. De asemenea, François Lazarevitch colaborează cu ansambluri renumite, precum Les Arts Florissants, Le Concert d’Astrée sau Les Talens Lyriques. Artistul este profesor de flaut baroc și cimpoi la Conservatorul din Versailles.

Justin Taylor

Clavecinistul franco-american Justin Taylor este laureat al prestigioasei competiții din Bruges. În 2017 a obținut de la Asociația Criticilor Profesioniști distincția „Musical Revelation of the Year”. El abordează cu egal interes atât clavecinul, cât și fortepiano-ul. Între înregistrările pe care le-a realizat regăsim lucrări semnate de familia Forqueray, Johann Sebastian Bach, Domenico Scarlatti, dar și Gyorgy Ligeti. Justin Taylor a înregistrat, de asemenea, Concertul nr.17 KV 453 de Wolfgang Amadeus Mozart, alături de orchestra Le Concert de la Loge.