Leçons de ténèbres – Bucharest Early Music Festival
Leçons de ténèbres

Leçons de ténèbres

Starts from: 18 decembrie 2018

Start Time 19:00 End Time20:30

Biblioteca Națională a României - Sala Symposium

Vineri, 23 noiembrie 2018, ora 19, Biblioteca Națională a României – Sala Sympozium

La celebrarea a 350 de ani de la nașterea lui François Couperin, Festivalul de Muzică Veche București propune publicului său una din cele mai cunoscute lucrări vocal-instrumentale ale compozitorului, “Leçons de ténèbres”. Aceasta va fi prezentată în concert de grupul Le Poème Harmonique, condus de Vincent Dumestre, împreună cu alte lucrări religioase ale Barocului Francez Târziu, vineri, 23 noiembrie 2018, de la ora 19, la Sala Sympozium a Bibliotecii Naționale a României.

Concertul “Leçons de Ténèbres” este organizat în parteneriat cu Institutul Francez București.

 

Program:
Gabriel Nivers (1632 – 1714) – Antienne Zelus domus tuae
Psaume Salvum me fac Deus
Versicule Avertantur retrorsum
François Couperin (1668 – 1733) – Première leçon à une voix pour le Mercredy Saint
Gabriel Nivers (1632 – 1714) – In monte olivetti
François Couperin (1668 – 1733) – Deuxième leçon à une voix pour le Mercredy Saint
Gabriel Nivers (1632 – 1714) – Tristis est anima mea
François Couperin (1668 – 1733) – Troixième leçon à deux voix pour le Mercredy Saint
Michel Lambert (1610 – 1696) – Miserere

Interpretează:
Le Poème Harmonique:
Déborah Cachet – sopran
Brenda Poupard – sopran
Sylvia Abramowicz – viola da gamba
Camille Delaforge – clavecin / orgă
Vincent Dumestre – teorbă / conducerea muzicală

 

În perioada secolelor al XVII-lea și al XVIII-lea, muzica religioasă era, în principal, organizată în jurul Chapelle Royale. Majoritatea ceremoniilor religioase ce implicau curtea regală erau organizate în cadrul acesteia. În afara acesteia, membrii curții regale participau la cermonii organizate la Catedrala Nôtre Dame. Existau de asemenea numeroase alte mânăstiri, cunoscute în epocă.
Cel mai frecvent utilizat instrument în cadrul ceremoniilor religioase era orga. Mai mult decât atât, în anul 1662, fusese instituită o lege care interzicea interpretarea muzicală cu alte instrumente decât orga, în spațiile religioase. De obicei, ceremoniile religioase erau susținute muzical de cunoscutele mise, impuse încă din perioada Renașterii muzicale. Compozitorii erau încă tributari unui stil compozițional sever, lipsit de inovația caracteristică genului de operă, spre exemplu. Au existat însă și compozitori cu o gândire modernă care, treptat, au impus un nou stil de compoziție și în acest caz. Printre aceștia îi putem aminti pe Guillaume-Gabriel Nivers (1632 – 1714), Marc – Antoine Charpentier (1643 – 1704) sau André Campra (1660 – 1744) care au introdus în biserică și alte instrumente precum vioara sau instrumentele cu corzi grave. Practica muzicală religioasă vocală era bine dezvoltată în cadrul așezămintelor monahale iar măicuțele erau bine antrenate în tehnica vocală. În acest domeniu de compoziție, îi putem aminti pe Charpentier, Michel Lambert (1610 – 1696), Michel Delalande (1657 – 1726) și, mai târziu, pe Nicolas Bernier (1664 – 1734) sau François Couperin (1668 – 1733). Toți aceștia au compus numeroase lucrări dedicate, în special sărbătorilor importante din calendarul bisericesc; între acestea, un loc important era ocupat de renumitele lucrări denumite Leçons de Ténèbres.
Serviciul religios ce purta denumirea latină tenebrae (rom. întuneric) era destinat evenimentelor petrecute în Săptămâna Patimilor, în special ultimelor trei zile înainte de Înviere: miercuri, joi și vineri. Lucrările erau compuse pe texte preluate din Plângerile Profetului Ieremia, scrise de acesta în momentul distrugerii Cetății Ierusalim de către babilonieni. Trădarea lui Iuda și răstignirea lui Hristos erau asemănate, în ritualul catolic, momentului în care poporul Israel a fost părăsit de Dumnezeu pentru faptele sale rele. Lucrările Leçons de Ténèbres erau compuse pe baza alternanței unor secțiuni, cu caracter de recitativ ce expuneau literele alfabetului ebraic, cu secțiuni muzicale ce evocau textul propriu-zis al plângerilor. Ambele tipuri de secțiuni erau acompaniate pe baza procedeului basso – continuo. În general, secțiunile de recitativ cu literele alfabetului ebraic erau acompaniate de orgă iar, pentru contrast, secțiunile cu text erau acompaniate de clavecin, în combinație cu alte instrumente de continuo.
Ritualul era spectaculos, nu doar din punct de vedere muzical ci și din punct de vedere vizual. Biserica se afla aproape complet în întuneric iar în fața altarului, spațiul unde erau interpretate lucrările, era amplasat un sfeșnic cu 13 lumânări aprinse. Primele 12 lumânări erau stinse treptat, pe parcursul concertului, la finalul fiecărei litere din alfabet, iar la final era stinsă și ultima lumânare și biserica rămânea complet în întuneric.
Lucrările Leçons de Ténèbres ale lui François Couperin au fost publicate în anul 1714. Dintre toate lucrările s-au păstrat doar cele compuse pentru ziua de miercuri (Leçons de Ténèbres pour le Mercredi Saint). Lucrările au fost interpretate pentru prima dată în anul 1714, în cadrul slujbei de la Mânăstirea Longchamp. Această mânăstire avea posibilitatea de a invita și interpreți vocali de la operă, pe parcursul slujbelor, astfel încât să facă posibilă și interpretarea lucrărilor mai elaborate.