Nel Giardino di Partenope – Bucharest Early Music Festival
Nel Giardino di Partenope

Nel Giardino di Partenope

Starts from: 20 noiembrie 2019

Start Time 19:00 End Time20:30

Palatul Suțu

In the Garden of Partenope

Gaetano Nasillo / Sara Bennici / Guido Morini

Luni, 18 noiembrie 2019, now 19 – Palatul Suțu

Concertul de deschidere al celei de-a XIV-a ediții a Festivalului de Muzică Veche București aduce în fața publicului cele never important lucrări scrise pentru violoncel în secolele to the XVII-lea și to the XVIII-lea. Toate aceste opusuri au fost created by the original composers (sau care au activat) în Napoli – „grădina“ sirenei Partenope. Violonceliștii   Gaetano Nasillo, Sarei Benici vi clavecinistul Guido Morini promit să ofere un început de sărbătoare Festivalului.

Program:

Rocco Greco (ca 1650- after 1718)

Third symphony à due violas in Sol major

Serious – Allegro- Current

Giulio De Ruvo (fl.1703-1716)

Sonata pentru violoncel only în Sol Minor

Allemanda- Glga – Minuetto

Tarantella – Romanella – Tarantella pentru violoncel solo

Francesco Alborea called Francischiello (1691-1739)

Sonata pentru violoncel și bas în Re major

Amoroso- Allegro-Menuet

Francesco Supriani (1678-1753)

Toccat pentru violoncel solo:

Toccata VI în Re major

Toccata X în Re minor

————-

Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736)

Sinfonia pentru violoncel solo în Fa major

Comfortable- Allegro- Adagio- Soon

Salvatore Lanzetti (ca 1710-ca 1780)

Piese pentru violoncel:

Serious – Cheerful – Affectionate

Nicola Porpora (1686-1768)

Sonata pentru violoncel solo

Adagio-Allegro-Adagio-Allegro not soon

Salvatore Lanzetti

Sonata op.5 nr. 3 in Re major

Adagio Cantabile – Allegro- Graceful

performers:

Gaetano Nasillo – violoncel

Sara Bennici – violoncel

Guido Morini – clavecin

Mitul sirenei Partenope este strâns legat de orașul Napoli. Se spune că atunci când a eșuat în încercarea de a-l prinde, prin cântec, în mrejele ei pe Ulise, fiica muzei Terpsihora s-a aruncat în mare, iar trupul ei a ajuns pe insula Megaride, astăzi o peninsulă din Golful Napoli unde stă semeț Castel dell’Ovo. Acest personaj de legendă reprezintă, prin legăturile pe care le are cu arta sunetelor (Partenope este reprezentată adeseori cântând sau mânuind un instrument muzical), un bun liant pentru toate lucrările dedicate violoncelului și basso continuo, pe care Gaetano Nasillo le va interpreta în compania Sarei Benici și a lui Guido Morini, în cadrul celei de-a XIV-a ediții a Festivalului de Muzică Veche București. Cheia întregului proiect este că aproape toate opusurile prezentate de muzicieni au fost concepute în „grădina” sirenei, adică în orașul Napoli.

Nu se știe exact când a apărut violoncelul, însă un instrument bas din familia viorii cu siguranță exista în secolul al XVII-lea, un violone mai mare fiind o apariție comună în ansamblurile din Italia acelui veac. Prima mențiune a termenului violoncello apare în 1665 la Bologna, într-o tipăritură semnată de organistul Giulio Cesare Arresti. Acest lucru ar sugera că violoncelul s-a născut în zona Emilia-Romagna. Dar, din punct de vedere al muzicienilor, istoria violoncelului este una strâns legată de Napoli. Aici au activat unii dintre cei mai timpurii virtuozi ai instrumentului, precum Rocco Greco, Giulio de Ruvo, Francesco Paolo Supriani sau Francesco Paolo Alborea, numit și Francischiello. Despre cel din urmă spunea istoriogaful muzical Charles Burney că: „Francischiello era cel mai desăvârșit interpret la violă-bas (violoncel) din vremea sa. Geminiani povestea despre el că odată îl acompania pe Niccolini în Roma, în cadrul unei cantate compuse de Alessandro Scarlatti. Ascultându-l, compozitorul, care se afla la clavecin, a rămas pur și simplu uimit. Nu putea să creadă că un muritor era capabil să cânte atât de divin și a zis că un înger a luat forma lui Franschiello și a cântat, depășind cu mult ceea ce Scarlatti compusese…”. Ar trebui menționat că violonceliștii din Reagatul Neapolelui au fost primii care au implementat tehnicile moderne de cânt la violoncel, printre acestea numărându-se și modalitatea de a ține arcușul, dar și tehnica degetului mare. 

În cadrul concertului „Nel giardino di Partenope” veți descoperi muzicile unor compozitori de care probabil că nu ați mai auzit, precum Rocco Greco, Giulio de Ruvo, Francesco Alborea, Salvatorre Lanzetti și Francesco Supriani, și va fi o ocazie foarte bună să surprindem spiritul muzical al orașului Napoli din secolele XVII-XVIII. Printre autorii care au scris pentru violoncel acolo, în acea vreme, se numără și două vedete: Nicola Porpora, compozitor de operă și pedagog, maestru al lui Farinelli; și Giovanni Battista Pergolesi. Concertul este un ecou al discului „Nel giardino di Partenope” realizat de artiști în 2015 și apărut la casa de discuri ARCANA.

Gaetano Nasillo

Gaetano Nasillo este unul dintre cei mai importanți interpreți ai violoncelului baroc la momentul actual. După ce și-a dedicat cariera timpurie grupurilor de muzică contemporană și activității în marile orchestre din Milano, artistul s-a preocupat de instrumentelor istorice, luând parte la cursurile prestigioasei „Schola Cantorum Basiliensis”, unde l-a avut profesor pe Paolo Pandolfo. Gaetano Nasillo colaborează frecvent, în postură de solist, cu ansambluri precum Ensemble 415, Concerto Vocale, Zefiro, Le Concert des Nations, Ensemble Aurora și Gli Angeli. Aparițiile sale discografice au fost răsplătite cu premii importante, precum Diapason d’Or, Premio Vivaldi, Preis der Deutsche Schallplattenkritik sau Muse d’Or. În 2011 a primit premiul „Muzicianul Anului” din partea Prelude Klassieke Muziek. Artistul a fondat grupul Lycopersicon, care are ca scop explorarea muzicii scrise pentru violoncel în secolele al XVIII-lea și al XIX-lea, pe instrumente originale. Gaetano Nasillo îmbină cariera de solist cu cea de pedagog, fiind profesor la Accademia Internazionale della Musica din Milano, dar și la Conservatorio G. Cantelli din Novara, unde predă și violoncel modern. În 2013 a fost invitat la Caracas de Fundația Simon Bolivar pentru a introduce muzica barocă în „El Sistema”. De asemenea, a fost primul solist al Orchestrei Baroce Simon Bolivar.

 

Sara Bennici

Sara Bennici s-a născut în Florența, într-o familie de muzicieni. A activat într-o multitudine de orchestre, precum Maggio Musicale Fiorentino, ORT – Orchestra della Toscana, Orchestra Sinfonica Nazionale della Rai, Teatro dell’Opera di Roma, I Pomeriggi Musicali di Milano. Din anul 2000 s-a dedicat, alături de Gaetano Nasillo, studiului repertoriului violoncelistic italian din secolul al XVIII-lea. A făcut parte din ansamblul 415 al Chiarei Banchini. De asemenea, face parte din grupurile Aurora, Accordone, Akademia, Brixia Musicalis. Sara Bennici cântă pe un violoncel Barak Norman din 1710.

 

Guido Morini

Guido Morini este un adevărat virtuoz al clavecinului și al orgii, care s-a dedicat basului continuo și improvizației.

În 1984 a fondat, alături de tenorul Marco Beasley, grupul Accordone, alături de care are o activitate concertistică susținută.

În plus, el realizează pentru grup aranjamentele, imaginează programele, scrie different muzici și consolidează repertoriile.