Skip to main content

26 Noiembrie 2023, ora 19:00

Sala Radio

François Lazarevich & Les Musiciens de Saint Julien (Franța) 

„Adevărata frumusețe barbară” a muzicii pe care Telemann a descoperit-o în timpul unei călătorii în Silezia (Polonia) în 1705 i-a stârnit acestuia un mare entuziasm. Descrierile muzicienilor locali, și în special a interpreților la cimpoi, reprezintă un moment delicios în autobiografia sa. Telemann este fascinat de „minunata lor inspirație atunci când își dau frâu liber fanteziei, imediat ce dansatorii se odihnesc”, atât de mult încât „cineva atent ar putea, în opt zile, să preia de la ei idei care să dureze o viață întreagă”. 

Iar aceasta este exact ceea ce a făcut Telemann, bazându-se foarte mult pe aceste melodii distincte pentru a le „îmbrăca în costume italienești, cu alternanțele părților de adagio și allegro”. Desigur, cuvintele lui Telemann mi-ai stârnit imaginația. Iar atracția deosebită a acestor lucrări „sălbatice” m-a făcut să doresc să combin o varietate de alte surse în cadrul aceluiași program: dansuri poloneze culese de Telemann (manuscrisul Rostosck), muzică populară veche din Europa de Est din manuscrisul Uhrovska (muzică „țigănească” din jurul anului 1730, Slovacia), precum și muzică tradițională din Polonia, Moravia, România, Ucraina, ale cărei melodii și ritmuri sunt încă apropiate de cele auzite de Telemann. 

Vocea caldă și suplă a sopranei Hélène Richaud se pretează perfect la cântecele tradiționale poloneze și morave. Țambalul lui Iurie Morar se simte acasă atât în muzica tradițională pe care o cunoaște bine cât și în lucrările baroce, care vor fi ascultate cu un interes reînnoit. Am lăsat, de asemenea, să vibreze rădăcinile tatălui meu interpretând unele dintre aceste melodii pe un mic flaut sârbesc (frula), instrument cu o strălucire aparte. 

Nu este vorba neapărat despre a căuta „autenticitatea” practicilor muzicale evocate de Telemann, ci pur și simplu de a gusta din plăcerea acestei energii atemporale și de a crea un obiect artistic nou, poetic, vesel și colorat. Acest proiect surprinzător ne va duce în locuri unde nimeni nu ne așteaptă și ne va face pe toți să călătorim infinit. 

François Lazarevich 

 

În program: 

AnonimPozic mamo roz 

AnonimŚwiatówka 

Georg Philipp Telemann (1681 – 1767): Suita – Ouverture, TWV 55:E1: Les Janissaires – Mezzetin – Rondeau Hanaquoise 

Anonim Dyž sem šla z kostela 

Georg Philipp Telemann (1681 – 1767): Concertul pentru flaut, TWV 51:D2: Moderato – Allegro – Largo – Vivace 

Anonim Nisko słonko 

Georg Philipp Telemann (1681 – 1767): Trio nr.3 în si minor, TWV 42:H2: Allegro 

Anonim Hora din Caval 

Georg Philipp Telemann (1681 – 1767): Concertul Polonez:  Adagio 

AnonimTakú sem já galánečku dostal 

Anonim – Suită de dansuri din Manuscrisul Uhrovska 

Georg Philipp Telemann (1681 – 1767): Suita, TWV 45:

Georg Philipp Telemann (1681 – 1767): Suita – Ouverture, TWV 55:E1: Hanasky 

AnonimBrâul Oltenesc 

Anonim Vešelo še dzivče 

Georg Philipp Telemann (1681 – 1767): Suita celor două poloneze 

Anonim – Suită din Manuscrisul Uhrovska 

 

Interpretează: Ansamblul Les Musiciens de Saint Julien: 

François Lazarevich – flaut traversier, flaut drept, frula, cimpoi, conducere muzicală 

Hélène Richaud – voce, violoncel 

Iurie Morar – țambal 

Josef Zak, Sophie Iwamura – viori 

Pierre Rigopoulos – tonbak, davul, percuții 

 

Les Musiciens de Saint Julien 

Inspirați de convingerea intimă a fondatorului lor, flautistul și cercetătorul de pionierat François Lazarevich, Les Musiciens de Saint-Julien evoluează din 2006 ca spirite libere pe căile Barocului muzical, combinând surse orale și scrise. Afinitățile lor comune cu repertoriile și muzicienii tradiționali au îmbogățit primele lor proiecte și au eclozat un întreg arhipelag științific al muzicii timpurii și baroce – același sentiment inventiv pentru culori, aceeași energie care izvorăște din mișcarea dansată, aceeași sensibilitate poetică. Les Musiciens de Saint-Julien aduc la viață colecții muzicale lăsate în adormire (dar nu numai) într-o abordare deopotrivă erudită și intuitivă, înrădăcinată în practicile populare și filtrată printr-o însușire exigentă, virtuoasă și pasională. 

Totul în această alchimie este unic și identifică ansamblul chiar mai mult decât trimiterea la frăția de dansatori-violoniști care i-a dat numele: relieful și eleganța liniilor, flexibilitatea frazelor legănate, bogăția unui instrumentar timpuriu rar în care se remarcă flautele și cimpoiul, focul interior care electrizează chiar și cele mai cunoscute lucrări de Bach sau Vivaldi, naturalețea expresiei, care face ca fiecare interpretare să fie atât de familiară și totuși atât de nouă. 

De-a lungul concertelor în Franța, turneelor în Europa și în America și pe parcursul celor șaisprezece înregistrări la casa de discuri Alpha Classics, Les Musiciens de Saint-Julien și-au consolidat o prezență puternică pe scenele franceze și internaționale, unanim apreciată de public și de presa de specialitate.