Skip to main content

11 Noiembrie 2023, ora 19:00

Sala Auditorium (Muzeul Național de Artă al României)

Soli & Tutti e numele celui mai recent proiect al ansamblului de muzică barocă Sempre, pregătit împreună cu violonista Mira Glodeanu și prezentat în premieră pe scena Festivalului de Muzică Veche București 2023.
Inspirați fiind de „affetti”, tema din acest an a Festivalului de Muzică Veche București, muzicienii Sempre au imaginat împreună cu violonista Mira Glodeanu un concept derivat tocmai din această practică muzicală particulară a epocii Barocului. O practică ce este fructul „teoriei afectelor” (affetti), larg răspândită în epoca Barocului muzical. O teorie asupra esteticii muzicale (și artistice, în general), bazată pe ideea că emoțiile, afectele, pot fi reprezentate prin semnele lor exterioare vizibile sau audibile. Rezultatul e un program cu sonorități pline de prospețime și energie, un fel de periplu muzical european, prin Italia și Franța, cu un scurt popas în Anglia.

Conceptul acestui proiect muzical construiește pe alternanța între soli și tutti, dintre lucrările de tip orchestral, precum concerto grosso sau suita instrumentală, și lucrările pentru instrument solo sau ansamblu cameral, de tipul sonatelor sau triosonatelor. Prin acest concept se dorește punerea în valoare, în egală măsură, a sonorităților de formulă orchestrală de mici dimensiuni dar și a calitățile solistice ale fiecărui muzician, membru al ansamblului de muzică barocă Sempre. 

Derivată din modalitatea de interpretare a genului concerto grosso, caracteristic școlii italiene de compoziție, această alternanță a secțiunilor tutti și soli a fost preluată și de compozitorii altor culturi precum cea engleză, germană și chiar franceză. Termenul tutti (sau ripieni) se referă, firește, la ansamblul instrumental în totalitatea lui pe când soli se referă la soliștii fiecărei partide instrumentale. Efectele acestei alternanțe sunt (în primul rând) de natură dinamică dar au fost determinante, cu siguranță, și pentru evoluția stilistică a perioadei Barocului muzical. 

În afară de această alternanță a pasajelor de tutti cu cele de soli, în mod explicit indicată de autor în cadrul unei anumite lucrări, în practica interpretativă se obișnuia și alternanța lucrărilor de tip soli cu cele de tutti, în cadrul unui recital sau concert. În acest fel, publicul era stimulat să asculte un cumul de sonorități redate prin timbrele instrumentale diverse ale ansamblului dar, în același timp, erau puse în valoare calitățile interpretative, talentul și măiestria fiecăruia dintre interpreți precum și caracteristicile sonore individuale ale fiecărui instrument. 

Iar cum unul dintre obiectivele „Sempre” este și acela de a readuce în atenția publicului de azi „senzațiile” publicului de acum câteva sute de ani, muzicienii ansamblului s-au gândit că o astfel de abordare repertorială ar fi una binevenită și pentru ascultători, și artiști. Interpreții, după cum ei înșiși spun, își doresc să se raporteze cât mai fidel la maniera de interpretare din epoca în care au fost scrise partiturile. Tot așa își doresc ca dumneavoastră, publicul, în rolul de participanți activi în cadrul concertelor, să încercați să vă raportați la publicul de acum câteva sute de ani. 

În program:

– Jean-Marie Leclair (1697 – 1764): din ”Scylla et Glaucus”: 

Ouverture – Sarabande – Pasacaille 

– François Francoeur (1698 – 1787): Sonata nr. 2, în mi minor: 

Prélude – Courante – Rondeau 

– Antoine Forqueray (1672 – 1745) / Jean-Baptiste Forqueray (1699 – 1782): 

din Pièces de Viole / Pièces de Viole mises en Pièces de Clavecin

La Leclair – La Buisson. Chaconne 

– Jean-Philippe Rameau (1683 – 1747): din colecția Pièces de Clavecin en Concerts 1741: 3e Concert en sextuor: 

La Poplinière – La Timide – Tambourins 

– Charles Avison (1709 – 1770): Concertul op. 4, nr. 8, în do: 

Adagio – Allegro ma non troppo – Allegro affettuoso 

– Pietro Antonio Locatelli (1695 – 1764): din Triosonata în la major, pentru două viori și basso continuo, opus 8 nr.7: 

Cantabile – Allegro

– Pietro Antonio Locatelli (1695 – 1764): Introduzioni teatrali în re major, op. 4, nr. 5 

Interpretează:

Mira Glodeanu – vioară & conducere muzicală 

Ansamblul de muzică barocă Sempre: 

Melinda Béres / Rafael Butaru / Mircea Grigore Lazăr – vioară barocă 

Tamara Dica – violă barocă 

Zsombor Lázár – violoncel baroc 

István Csata – violone 

Raluca Enea – clavecin 

Mira Glodeanu 

Născută la București în 1972, Mira Glodeanu s-a format în cadrul școlii românești de vioară a maeștrilor Nicolae Bilciurescu și Modest Iftinchi. A finalizat studiile universitare la Academiei de Muzică din București cu cea mai înaltă distincție. Ulterior, a intrat în contact cu o serie de personalități marcante reprezentând diferite stiluri, precum Jordi Savall, Manfredo Kremer și Sigiswald Kuijken, cu care a ajuns să studieze la Koninklijk Conservatorium din Bruxelles, unde a obținut diploma de interpretare la vioară barocă. 

Mira Glodeanu este fondatoare a ansamblului de muzică barocă Ausonia. A concertat ca solistă în toată Europa, în Canada, Japonia și America Latină, cu numeroase ansambluri camerale și orchestre baroce: La Petite Bande, Les Arts Florissants, La Fenice, Il Seminario Musicale, Arpeggiata, Le Poème Harmonique.  Este invitată în mod regulat în calitate de concertmaestru al orchestrelor Collegium Vocale Ghent, Les Agremens (Namur) și Al Ayre Espagnol (Zaragoza). A înregistrat peste treizeci de discuri cu artiști precum Philippe Herreweghe, Gerard Lesne, William Christie, Christophe Rousset, Sigiswald Kuijken. 

Mira Glodeanu este profesoară de vioară barocă la Conservatorul Regal din Bruxelles și ține în mod regulat cursuri de măiestrie în Franța (Sablé), Spania, România, Cehia și Anglia. De asemenea, este profesor invitat al Universității din Salamanca. 

Sempre 

Ansamblul de muzică barocă SEMPRE a fonst fondat în anul 2020 la inițiativa clavecinistei Raluca Enea și reunește muzicieni specializați în interpretarea muzicii vechi. 

Repertoriul abordat este, în principal, cel al Barocului muzical de secol XVIII dar programele de concert abordează și piese aparținând sec. al XVII-lea sau lucrări din perioada premergătoare Clasicismului muzical. 

Preocupările membrilor ansamblului se referă la autenticitatea interpretării (atât din perspectiva stilisticii muzicale cât și din cea a instrumentelor utilizate – copii după originale istorice) și la cercetarea muzicologică minuțioasă, aspecte ce permit abordarea unor concepte repertoriale originale. 

Muzicienii ce formează ansamblul s-au specializat în domeniul muzicii vechi, prin intermediul unor cicluri de master, studii de licență sau cursuri de măiestrie, în cadrul unor instituții de prestigiu din Europa și au o activitate de peste 20 de ani în domeniul interpretării muzicii vechi. 

Ansamblul SEMPRE are o structură modulară, adaptabilă mai multor tipuri de repertoriu, mergând de la formule camerale de duo sau trio, până la formule extinse, de tip orchestral. Printre producțiile din ultimii doi ani ale ansamblului se numără: „Sempre Vivaldi”, „Haendel vs Haendel”, „Les Caractères”, „Baroque unknown”, „Sparkling Haendel”, „Bach by night”, „To B or not to B”. 

Deși înființat de curând, ansamblul are o activitate intensă fiind prezent până acum la cele mai importante evenimente de profil din țară, precum Festivalul Internațional „George Enescu”, Festivalul de Muzică Veche București, Festivalul de Muzică Veche Miercurea-Ciuc.