28 noiembrie, ora 15:00 – București
Raluca Enea – clavecin solo
Naturalia este cel mai recent proiect solistic alcătuit de clavecinista Raluca Enea, special pentru ediția a nouăsprezecea a Festivalului de Muzică Veche București. Repertoriul concertului se află în concordanță cu tema ediției din acest an – muzica și natura – și este alcătuit din piese aparținând creației baroce franceze.
La fel ca și spectacolele de operă (mai ales cele compuse în genul opéra – ballet) aparținând acestui „spațiu” muzical și geografic, recitalul este alcătuit pe baza succesiunii a patru momente: Preambulum, Flora, Oves și Natura.
Fiecare dintre cele patru momente conțin piese integrate în cadrul volumelor compuse pentru clavecin solo sau transcrise pentru acest instrument de Jean Philippe Rameau, François Couperin și Jean Baptiste Antoine Foqueray. Ele descriu natura prin piese dedicate, în principal, florilor, păsărilor, fenomenelor naturii și tablourilor diverse din realitatea înconjurătoare.
Un rol esențial în abordarea acestei teme (pentru un recital de clavecin) și în alcătuirea repertoriului l-a avut lucrarea „Musurgia Universalis” aparținând autorului Athanasius Kircher, publicată inițial în anul 1650 și reeditată ulterior. „Musurgia Universalis” este o lucrare științifică, dedicată muzicii, cu referiri amănunțite la conexiunile acestei arte cu domenii precum anatomia, filologia, aritmetica, geometria și cu descrieri amănunțite ale subdomeniilor ei: organologia, notația muzicală, armonia, studiul consonanțelor, disonanțelor și efectului acestora asupra minții și corpului uman și, nu în ultimul rând, un domeniu extrem de interesant – muzica sferelor.
Muzica de pe parcursul recitalului va fi însoțită de explicațiile oferite de clavecinista Raluca Enea.
În program:
Preambulum
– Jean Philippe Rameau (1683 – 1764):
Din colecțiile Pièces de Clavecin en Concerts / Cinq Pièces 1741:
– 1er Concert: La Coulicam – La Livri. Rondeau Gracieux – La Vézinet
Flora
– François Couperin (1668 – 1733):
Din Treizième Ordre: Les Lis naissans – Les Roseaux
– Jean Philippe Rameau (1683 – 1764):
Din ”Les Indes Galantes – Ballet reduit à quatre grands concerts”:
2e Concert: 1er Air des Fleurs – Air tendre pour la Rose – Gavotte pour les Fleurs – Gavotte vive pour les Fleurs
– Jean Baptiste Antoine Foqueray (1699 – 1782):
Din Pièces de viole mises en Pièces de clavecin:
2e Suite: La Buisson. Chaconne
Oves
– François Couperin (1668 – 1733):
Din Quatorzième Ordre: Le Rossignol – en – amour – Double du Rossignol – Le Rossignol Vainqueur
– Jean Philippe Rameau (1683 – 1764):
Din Pièces de clavecin 1724: Le Rappel des Oiseaux – Les Tourbillons
Din Nouvelles Suites de Pièces de clavecin 1728: La Poule
Natura
– Jean Philippe Rameau (1683 – 1764):
Din Pièces de clavecin 1724: L’entretien des muses – Les Tourbillons
Din ”Les Indes Galantes – Ballet reduit à quatre grands concerts”: Air pour les esclaves africains
Din Nouvelles Suites de Pièces de clavecin 1728: Les Sauvages
Interpretează:
Raluca Enea – clavecin
Interpretarea va fi făcută pe un clavecin francez, The Paris Workshop 2022, copie după Henri Hemsch
Recitalul este suținut de clavecinista Raluca Enea, poate cel mai voloros exponent al generației sale de claveciniști.
Raluca Enea s-a născut în Bacău. Este absolventă a Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti – secțiile Pedagogie instrumentală – pian și Interpretare muzicală- clavecin, la clasa profesoarei Ogneanca Lefterescu. Din anul 2005 și-a continuat studiile de clavecin în Germania, sub îndrumarea profesorilor Harald Hoeren, Glen Wilson şi Ketil Haugsand, la Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Frankfurt am Main și Würzburg şi Hochschule für Musik und Tanz Köln. În cadrul studiilor din Germania, specializările principale au fost clavecin și basso continuo, în cadrul secției HIP (Historische Interpretationspraxis – interpretare istorică, muzică de cameră, sisteme de acordaj istoric, improvizație, sintaxă și retorică muzicală). Raluca a obținut nota maximă la recitalul solo de la finalul studiilor de master (Hochschule für Musik Frankfurt am Main) iar tema lucrării de dizertație a fost ”Follia among the ternary dances of the Baroque suite”. A urmat cursuri de perfecţionare susţinute de Menno van Delft (Olanda), Frédérick Haas (Belgia), Malcolm Bilson (SUA), Ketil Haugsand (Norvegia), cursurile Academiei din Sablé, sub îndrumarea prof. Françoise Lengellé şi Howard Crook (clavecin şi canto baroc) și cursuri de muzică de cameră cu Jan de Winne, Marcel Ponseele și Hervé Douchy (Belgia).
Raluca Enea este doctor al UNMB cu teza „Creația pentru clavecin a lui Jean Philippe Rameau: erudiție, inspirație, viziune” elaborată sub îndrumarea Prof. Univ. Dr. Dana Borșan. După întoarcerea din Germania, Raluca Enea colaborează în plan didactic cu Universitatea Națională de Muzică București și Universitatea Transilvania Brașov iar când nu predă sau nu cântă la clavecin, ea este artist liric al Filarmonicii „G. Enescu” Bucureşti și director artistic al Festivalului de Muzică Veche București (încă de la fondarea acestuia). Desfășoară o intensă activitate solistică și este fondatorul și conducătorul muzical al ansamblului de muzică barocă SEMPRE. Începând din anul 2006, coordonează proiectele educative și de formare în domeniul muzicii vechi susținute de Asociația Culturală Antiqva în România şi este, în permanenţă, mama Letiției și a lui Petru.