Skip to main content

Duminică, 9 noiembrie 2025, ora 19.00

Sala Radio

OFRANDA MUZICALĂ

Jan de Winne și ansamblul Il Gardellino (Belgia)

Concertul propus de ansamblul belgian Il Gardellino, un mai vechi prieten al Festivalului de Muzică Veche București, vine ca o ofrandă. Și nu una oarecare, ci „Ofranda Muzicală” a lui Johann Sebastian Bach.

„Ofranda Muzicală” are ca punct de plecare invitația pe care Frederick al II-lea al Prusiei i-a adresat-o lui Bach de a face o vizită la curtea sa. Carl Philipp Emanuel Bach, fiul compozitorului, era clavecinistul Curții, iar invitația adresată tatălui se referea în principal la a concerta pe orga din Potsdam. Memorabila întâlnire a „faimosului capelmaistru Bach din Leipzig” cu regele Frederick al II-lea a avut loc pe 7 mai 1747 și a fost marcantă pentru întreaga creație muzicală europeană.

Regele s-a întreținut cu Bach și i-a prezentat colecția sa de forte piano (construite de Silbermann). Cu această ocazie, Frederick i-a „oferit” lui Bach o temă muzicală „deosebit de frumoasă”, după cum însuși compozitorul spunea, pe care și-a luat angajamentul să o transforme într-o fugă. Thema Regium, așa cum a denumit-o Bach, a devenit, în prezența regelui, un ricercar la trei voci, pe care Bach l-a improvizat, se pare, imediat. Atunci când Frederick i-a cerut să improvizeze un ricercar la șase voci, Bach a răspuns că are nevoie de puțin timp pentru a studia posibilitățile temei.

Până la reîntoarcerea sa la Leipzig, pornind de la Thema Regium, Bach a compus „Musikalisches Opfer” (Ofranda muzicală) – un cadou demn de un rege. Lucrarea conține 14 piese: un ricercar la trei voci, un ricercar la șase voci, o sonată în patru părți pentru flaut traversier, vioară barocă și continuo, precum și canoane diverse, între care se regăsește și Fuga Canonica in Epidiapente. Lucrarea a fost definitivată în iulie 1747 și publicată pentru prima dată la finalul lunii septembrie aceluiași an, la Leipzig.

Programul prezentat de ansamblul Il Gardellino conține, în deschidere, două sonate aparținând lui J.S. Bach, iar după pauză, „Ofranda muzicală” în integralitatea sa.

În program:
Johann Sebastian Bach (1685–1750)

  • Sonata în sol major, BWV 1038, pentru flaut traversier, vioară și basso continuo

  • Sonata în sol major, BWV 1039, pentru flaut traversier, viola da gamba și basso continuo

Pauză

Ofranda Muzicală, BWV 1079:
Ricercar a 3
Canon perpetuus super thema regium
Canon a 2 cancrizans
Canon a 2 in unisono
Canon a 2 per motum contrarium
Canon a 2 per augmentationem, contrario motu
Canon a 2 per tonos
Fuga canonica in epidiapente
Canon a 2 – clavecin solo
Canon a 4
Trio Sonata: Largo – Allegro – Andante – Allegro

Interpretează:
Ansamblul de muzică veche Il Gardellino

  • Jan de Winne – flaut traversier

  • Joana Huszcza – vioară barocă

  • Ira Givol – violoncel baroc

  • Shalev Ad-El – clavecin


Il Gardellino
Fondat în 1988, ansamblul baroc Il Gardellino poartă numele concertului omonim (R 90) compus de Antonio Vivaldi. Nucleul ansamblului a fost format inițial de Marcel Ponseele (oboi), Jan de Winne (flauto traverso), Shalev Ad-El (clavecin), Ryo Terakado (vioară), Mika Akiha (violă) și Hervé Douchy (violoncel). Ansamblul colaborează, de asemenea, cu muzicieni renumiți precum François Fernandez (vioară, violă) sau Vittorio Ghielmi (viola da gamba).

Muzicieni de înaltă ținută, majoritatea membrilor ansamblului Il Gardellino sunt fondatori sau conducători muzicali ai unor prestigioase formații de muzică veche, precum Amsterdam Baroque Orchestra, La Petite Bande, L’Orchestre des Champs-Elysées sau Collegium Vocale. Având o bogată experiență în interpretarea pe instrumente de epocă și stăpânind rafinamentele stilistice ale acestei muzici, ei reușesc o redare aproape perfectă a încântătoarelor sonorități baroce.

Prin abordarea în paralel a lucrărilor lui Johann Sebastian Bach și a celor ale contemporanilor săi, membrii formației urmăresc atât ilustrarea personalității celui pe care și l-au ales drept „mentor spiritual”, cât și explorarea unor lucrări mai rar întâlnite în repertoriile de muzică barocă. Colaborările cu artiști din domenii precum literatura, filozofia, cinematografia sau filmul documentar au alimentat interesul lor constant pentru interferența muzicii cu alte forme de expresie artistică.

Având deja numeroase realizări în proiecte susținute alături de muzicieni de jazz, ansamblul Il Gardellino își propune, pentru viitor, abordarea unor repertorii dintr-o zonă mai tradițională, incluzând muzică vocală sacră și muzică de operă. Prezenți și apreciați la evenimente de înaltă ținută artistică din Europa, membrii ansamblului se bucură de recunoaștere și în Statele Unite, Israel, America de Sud și Japonia.

Il Gardellino colaborează în continuare cu case de discuri renumite precum Passacaille, Accent și Klara.