Joi, 20 noiembrie 2025, ora 19.00
Sala Auditorium (MNAR)
SOLO BACH
Marco Mencoboni (Italia) – clavecín
Instrumentele cu claviatură în creația lui Johann Sebastian Bach
Instrumentele cu claviatură au ocupat un rol esențial în creația instrumentală a lui Johann Sebastian Bach. Orga, clavecinul sau clavicordul au fost pentru el nu doar instrumente indispensabile activității de profesor, interpret, șef de ansamblu sau compozitor, ci și un veritabil „mediu de expresie”, pe care Bach l-a explorat cu o profunzime aparte.
Dincolo de binecunoscutele sale concerte pentru unul, două, trei și patru clavecine și ansamblu instrumental, lucrările dedicate acestui instrument – clavecinul, pe care Bach îl prețuia în mod deosebit – ilustrează o paletă stilistică extrem de variată și complexă. Inspirat atât de școala franceză, cât și de cea italiană, Bach a preluat tipare specifice acestor două mari tradiții ale Barocului muzical. Dintre ele, se remarcă în special adoptarea caracterului solistic al scriiturii dedicate clavecinului, un element care a devenit definitoriu pentru stilul său matur.
Recitalul lui Marco Mencoboni propune o incursiune prin genurile clavecinistice preferate de Bach — de la genurile improvizatorice, precum fantezia, până la formele „stricte”, cum ar fi tema cu variațiuni, sau dansurile caracteristice suitei baroce. Știința interpretativă deosebită a clavecinistului italian, capacitatea sa de a distinge și reda cu fidelitate retorica specifică fiecărui gen, fac din acest recital o experiență rară și rafinată – un prilej unic de a redescoperi muzica de clavecin în București.
În program:
Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)
-
Fantasia în la minor (BWV 922)
-
Sarabande în re minor (BWV 813) – din „Caiet pentru Anna Magdalena Bach”
-
Fantasia în la minor (BWV 904)
-
Sarabande în do minor (BWV 826) – din „Clavier-Übung”
-
Suita Franceză nr. 2 (BWV 813): Allemande, Courante, Sarabande, Air, Menuet, Gigue
-
Aria variata alla maniera italiana (BWV 989)
Interpretează:
Marco Mencoboni (Italia) – clavecin solo
Marco Mencoboni
Marco Mencoboni, clavecinist și organist italian, s-a născut în 1961, la Macerata. A studiat cu Umberto Pineschi, Ton Koopman, Jesper Christensen și Gustav Leonhardt – alături de acesta din urmă la Sweelinck Conservatorium Amsterdam, instituție pe care a absolvit-o în 1990.
De-a lungul carierei sale, Mencoboni s-a dedicat redescoperirii și interpretării repertoriului de muzică veche din Baroc și Renaștere, readucând la viață numeroase „bijuterii” uitate ale istoriei muzicii. Printre compozitorii redescoperiți de el se numără Ignazio Donati, Pietro Pace, Constanzo Porta, Bartolomeo Barbarino și Luigi Battiferri.
În prezent, Mencoboni activează ca solist și lider al ansamblului Cantar Lontano, fiind invitat constant să participe la festivaluri internaționale de renume precum Ambronay, Utrecht, Trigonale, Pontoise, Haut-Jura, Festivalul de la Ravenna sau Festivalul de Operă Rossini. Din 1999, este director artistic al Festivalului Cantar Lontano.
El a redescoperit și readus în practică maniera de interpretare vocală „Cantar Lontano”, specifică secolului al XVII-lea. Această tehnică unică presupune plasarea interpreților în diferite puncte ale spațiului de concert, creând un efect stereofonic spectaculos, ce oferă ascultătorului senzația că sunetul vine din toate direcțiile. Această abordare a condus la o nouă concepție scenică, transformând sălile de concert în adevărate teatre muzicale.
Din 2010, Mencoboni colaborează cu Pier Luigi Pizzi la proiecte de punere în scenă a lucrărilor lui Claudio Monteverdi. Una dintre realizările sale recente este formarea ansamblului orchestral Canalgrande Adriatic Sea, un proiect internațional care reunește muzicieni din Italia, Croația, Slovenia, Albania și Grecia.
În 2015, a fost ales vicepreședinte al REMA (Rețeaua Europeană de Muzică Veche), iar din 2016, a fost invitat să realizeze o serie de videoclipuri documentare despre particularitățile muzicii vechi, în colaborare cu Festivalul de Muzică Veche de la Utrecht.