Skip to main content

19 Noiembrie 2023, ora 19:00

Sala Auditorium (Muzeul Național de Artă al României)

„Sparkling Haendel” propune un repertoriu ce portretizează cu tușe reduse la esențe un compozitor îndrăgostit de vocea umană, dar nu mai puțin atras de sonoritățile sclipitoare ale ansamblului instrumental. În a doua sa variantă concertistică, programul explorează, poate mai mult decât oricând până acum, seducătorul timbru al vocii de soprană.

Repertoriul propus de membrii ansamblului SEMPRE pentru Festivalul de Muzică Veche București 2023 „concentrează” o întreagă suită de emoții și explorează diversitatea genurilor muzicale abordate de Haendel în creația sa. O „călătorie cu ghidaj” în lumea sunetelor lui Haendel, pe un traseu repertorial bine iluminat și cu efecte sonore strălucitoare.

Cunoscut mai mult, poate, pentru creația sa în domeniul operei, Haendel a dedicat vocii umane linii melodice de o frumusețe aparte. Fie că este vorba despre pasaje de linie, însoțite de tensiune melodică și dramatism, fie că avem de a face cu interminabilele sale momente de coloratură, vocea capătă, în creația lui Haendel, o energie și strălucire aparte. 

Programul „Sparkling Haendel” al ansamblului de muzică barocă Sempre explorează, de această dată – poate mai mult decât oricând în cadrul proiectelor lor – minunatul timbru al vocii de soprană. Având ca „elemente centrale” lucrări din cunoscutul volum al lui Haendel „Neun Deutschen Arien”, HWV 202 – 210 și momente din opera „Giulio Cesare in Egitto”, HWV 17, această nouă variantă repertorială „conectează” momentele vocale cu cele instrumentale, prin intermediul complexelor lucrări ce aparțin genurilor triosonata, concerto grosso sau concertul instrumental. 

„Sparkling Haendel” descrie un compozitor îndrăgostit de vocea umană dar nu mai puțin atras de strălucitoarele sonorități orchestrale sau instrumental camerale. Aceste „sclipiri” – concentrate major în lucrări magistrale precum suita orchestrală „Music for the Royal Fireworks” (1748), sau minunatele uverturi sau suite instrumentale conținute în opere precum „Rodrigo” (1707), „Rinaldo” (1711), „Il pastor fido” (1712), „Giulio Cesare in Egitto” (1724), „Alcina” (1735) – însoțesc întreaga creație haendeliană, de la lucrările de tipul suitelor instrumentale solo, continuând cu cele camerale și atingând un fel de apogeu în creația de operă și cea orchestrală. 

 

În program:

  1. Fr. Haendel (1685 – 1759): 

– Ouverture Giulio Cesare in Egitto, HWV 17 

– Aria Singe, Seele, Gott zum Preise HWV 206 – soprană, vioară, continuo 

– Triosonata în sol minor, HWV 391 – două viori și basso continuo: Andante – Allegro – Arioso – Allegro Melinda, Mircea 

– Aria Flammende Rose, Zierde der Erden, HWV 210 – soprană, vioară, continuo 

– Concertul în si bemol major, HWV 288 – vioră, corzi, continuo: Andante – Adagio – Allegro 

– Aria Meine Seele hört im Sehen, HWV 207 – soprană, vioară, continuo 

– Concertul în fa major, Op. 6, nr. 2: Andante larghetto – Allegro – Largo – Allegro, ma non troppo 

– Suită din opera Giulio Cesare in Egitto, HWV 17: Sinfonia – Recitativ E pur cosi in un giorno… – Aria Piangerò la sorte mia (Cleopatra) – Ouverture 

 

Interpretează: 

Ansamblul de muzică barocă SEMPRE: 

Cristina Vasilache – soprană 

Melinda Béres / Rafael Butaru / Mircea Grigore Lazăr – vioară barocă 

Tamara Dica – violă barocă 

Zsombor Lázár – violoncel baroc 

István Csata – violone 

Raluca Enea – clavecin 

 

SEMPRE 

Ansamblul de muzică barocă SEMPRE a fonst fondat în anul 2020 de clavecinista Raluca Enea și reunește muzicieni specializați în interpretarea muzicii vechi. Repertoriul abordat este, în principal, cel al Barocului muzical de secol XVIII dar programele de concert abordează și piese aparținând sec. al XVII-lea sau lucrări din perioada premergătoare Clasicismului muzical. 

Preocupările membrilor ansamblului se referă la autenticitatea interpretării (atât din perspectiva stilisticii muzicale cât și din cea a instrumentelor utilizate – copii după originale istorice) și la cercetarea muzicologică minuțioasă, aspecte ce permit abordarea unor concepte repertoriale originale. Muzicienii ce formează ansamblul s-au specializat în domeniul muzicii vechi, prin intermediul unor cicluri de master, studii de licență sau cursuri de măiestrie, în cadrul unor instituții de prestigiu din Europa și au o activitate de peste 20 de ani în domeniul interpretării muzicii vechi. 

Ansamblul SEMPRE are o structură modulară, adaptabilă mai multor tipuri de repertoriu, mergând de la formule camerale de duo sau trio, până la formule extinse, de tip orchestral, precum cea folosită în cadrul concertului „Sparkling Haendel”. Deși înființat de curând, ansamblul are o activitate intensă fiind prezent până acum la cele mai importante evenimente de profil din țară, precum Festivalul Internațional „George Enescu”, Festivalul de Muzică Veche București, Festivalul de Muzică Veche Miercurea-Ciuc, etc.

Printre producțiile din ultimii doi ani ale ansamblului se numără: „Sempre Vivaldi”, „Haendel vs Haendel”, „Les Caractères”, „Baroque unknown”, „Sparkling Haendel”, „Bach by night”, „To B or not to B”.