Skip to main content

Miercuri, 27 noiembrie 2024, ora 19:00 – Teatrul Infinit

Martyna Pastuszka & {oh!}Orkiestra (Polonia)

  În jurul anilor 1718 – 1720, Antonio Vivaldi compunea cele mai cunoscute (poate) lucrări ale sale – celebrele „Anotimpuri”. Publicate la Amsterdam în anul 1725, cele patru concerte făceau parte din volumul ”Il cimento dell’armonia e dell’inventione”, alături de alte opt concerte, toate douăsprezece fiind compuse pentru vioară solo, ansamblu de cordari și basso continuo.

   În aproximativ aceeași perioadă, în Franța, Giovanni Antonio Guido – unul dintre starurile orchestrelor pariziene din vremea lui Ludovic al XIV-lea și șeful de orchestră al curții lui Philippe d’Orleans – compunea ”Scherzi armonici sopra le quattro staggioni dell’anno”, Op. 3. Lucrările aveau la bază, ca și concertele lui Vivaldi, patru poeme anonime, cunoscute sub denumirea ”Les Caractères des Saisons”. Fiecare dintre lucrări conținea zece părți și, deși erau prezentate sub denumirea concert, aminteau mai degrabă de structura suitei baroce franceze, deși ca scriitură pot fi considerate un mix între stilul italian și cel francez.

   Din păcate, Giovanni Antonio Guido rămâne pentru noi un compozitor învăluit în mister, iar asta se datorează lipsei de documente ce conferă informații detaliate despre viața și activitatea lui. În acest context, faptul că aceste lucrări ale sale nu poartă mențiunea anului în care au fost publicate, este ușor de explicat. Totuși, se știe faptul că au fost publicate la Versailles, în perioada cuprinsă între 1725 și 1733.

   Așa că întrebarea: „cine a inspirat pe cine?” (Vivaldi pe Guido, sau invers) – nu va avea, se pare, niciodată, un răspuns.

   În program:

   Giovanni Antonio Guido – Scherzi armonici sopra le quattro staggioni dell anno Op.3

   Le Printemps

Le temps vole – Chaque saison s’enfuit – Le Printemps – Les Ruisseaux  – Les oiseaux – Andante

Musette – Danse des bergers

   J.S. Bach  – Sonata pentru vioară și basso continuo în sol major (BWV 1021)

Adagio-Vivace-Largo-Presto

   Giovanni Antonio Guido – Scherzi armonici sopra le quattro staggioni dell anno Op.3

   L’été

L’air s’enflame – Zephire disparoit -Chant des coucous

Vole a notre secour o Ceres adorable (Priere a Ceres)

Descente de Ceres

Danse des moissoneurs – Largo

Preludio arpeggio – Serenade

L’amant respectueux – Un violant orage

Pauză

   Giovanni Antonio Guido – Scherzi armonici sopra le quattro staggioni dell anno Op.3

   L’automne

Celebrons le retour de l’automne – Les cris et ris des baccante – Allegro

Sommeil – La chasse

   Giovanni Antonio Guido – Scherzi armonici sopra le quattro staggioni dell anno Op.3

   L’hiver

La saison des frimats – Le cruel aquilon nous declare la guerre – Prenéz soin de vos jours – Marche des guerriers – Laissons gronder les vents

Bannissons la tristesse – Prestissimo

Interpretează:

Martyna Pastuszka & ohOrkiestra

   Violonista Martyna Pastuszka s-a născut în Silezia Superioară, Polonia. De-a lungul anilor, s-a impus ca una dintre cele mai valoroase muziciene din generația sa, concertând în toată Europa ca solistă, concertmaestru, interpret în ansambluri camerale și dirijor de orchestră. Colaborează frecvent cu ansambluri renumite în Europa, precum Collegium 1704, Le Cercle de l’Harmonie și Collegium Vocale Gent al lui Philippe Herreweghe. A evoluat în postură de concertmaestru sau solistă cu ansamblurile Le Concert de la Loge, Concerto Copenhagen, Hofkapelle München, Capella Cracoviensis, Le Parlement de Musique, Le Concert Lorrain, Collegium Marianum, etc. De asemenea, Martyna colaborează în mod regulat cu ansamblul Altera pars și Ensemble Polyharmonique.

   În 2012, Martyna a fondat „{oh!} Orkiestra”, ansamblu de muzică veche în compania căruia apare în mod frecvent la festivaluri și în săli de concert renumite, alături de artiști precum Andreas Staier, Max Emanuel Cencic, Jakub Józef Orliński, Jean-Guihen Queyras, Vincent Dumestre, Barthold Kuijken și Lorenzo Coppola, Julia Lezhneva, Kristian Bezuidenhout, Chouchane Siranossian.

   Împreună cu Anna și Krzysztof Firlus formează grupul „{oh!} Trio” cu care au lansat recent albumul „Portraits” (DUX) care celebrează repertoriul de cameră baroc francez. Printre viitoarele lansări se numără Simfoniile lui Karol Lipiński (NIFCCD) și cantatele timpurii ale lui Telemann cu Ensemble Polyharmonique (CPO). Martyna a fost numită director artistic pentru ediția din 2022 a Festivalului „Misteria Paschalia” din Cracovia.

   Până în prezent, Martyna Pastuszka are o discografie impresionantă de peste 60 de albume. Ultimele sale înregistrări au fost apreciate prin multiple nominalizări la premii prestigioase, inclusiv Premiul Fryderyk, Premiul Koryfeusz Muzyki Polskiej, ICMA și Premiul Cultural Polonez Paszport Polityki la categoria „personalitatea anului”. În 2021, a fost nominalizată pentru premiul OPUS Klassik la categoria „dirijorul anului” pentru înregistrarea Gismondo, re di Polonia de Leonardo Vinci (Parnassus Arts productions). În septembrie 2022, Martyna împreună cu „{oh!} Orkiestra” în calitate de ansamblu rezident, s-a întors la Festivalul de Operă Barocă de la Bayreuth pentru a conduce o nouă producție scenică de operă a operei Alessandro nell’Indie de Leonardo Vinci, precum și o versiune de concert a operei Il Nascimento dell’Aurora de Tomaso Albinoni. În 2021, televiziunea publică poloneză Kultura a înregistrat un documentar despre Martyna Pastuszka și „{oh!} Orkiestra” intitulat „Nie jestem maestro” [Nu mă numiți maestru]. Pe lângă activitatea sa concertistică, Martyna Pastuszka predă vioară barocă din 2007 la Academia de Muzică din Katowice, Polonia.

   Ansamblul „{oh!} Orkiestra” a fost înființat în anul 2012 în Silezia, o regiune din sud-vestul Poloniei. Ansamblul reunește specialiști în domeniul interpretării documentate istoric și este condus de violonista Martyna Pastuszka. În ultimul deceniu, ansamblul s-a impus ca una dintre cele mai importante orchestre din Europa, explorând un repertoriu vast, de la muzica barocă la cea de la început de secol XX.

   Ansamblul colaborează în mod frecvent cu instituții culturale și festivaluri poloneze consacrate, inclusiv cu Muzeul Silezian din Katowice, cu Orchestra Simfonică a Radioului Național Polonez (rezidență din 2015) și cu Institutul Adam Mickiewicz. Pentru Festivalul All’Improvviso din Gliwice, „{oh!} Orkiestra” a prezentat de-a lungul timpului renumite spectacole de operă, iar din 2018 dezvoltă un parteneriat multianual cu Institutul Fr. Chopin, prezentând diverse programe clasice și romantice în cadrul Festivalului Internațional de Muzică „Chopin și Europa sa”.

   De-a lungul anilor, „{oh!} Orkiestra” și-a confirmat renumele internațional de primă clasă, concertând la teatre de operă, săli de concert și festivaluri importante, printre care Theater an der Wien, Staatsoper Berlin, Sala Ceaikovski din Moscova, Konzerthaus Dortmund, Filarmonica din Köln, Bachfest Leipzig, Festivalul Handel din Halle, Tage Alter Musik din Herne și Festivalul de Operă Barocă Bayreuth. În stagiunea precedentă, {oh!} Orkiestra a concertat la Wigmore Hall din Londra, la Barocktage din Berlin, la Telemann Festtage din Magdeburg, la Actus Humanus din Gdansk și la Misteria Paschalia din Cracovia. În septembrie 2022, ansamblul a fost numit orchestră în rezidență pentru Festivalul de Operă Barocă de la Bayreuth, unde a interpretat diverse repertorii, inclusiv o nouă producție a operei „Alessandro nell’Indie” de Vinci, pusă în scenă de Max Emanuel Cencic și dirijată de Martyna Pastuszka.

   Discografia ansamblului include numeroase înregistrări, între care se remarcă cea a operei ”Gismondo, re di Polonia” de Vinci (Parnassus Arts Productions), cu contratenorul Max Emanuel Cencic în rolul principal. Apreciată unanim de presa internațională de specialitate, albumul a fost nominalizat la premiul Opus Klassik 2021 la categoria „Ansamblul anului”, precum și la premiile Koryfeusz Muzyki Polskiej și Premiul Asociației germane a criticilor de discuri. Printre următoarele lansări ale orchestrei se numără Simfoniile lui Karol Lipiński (NIFCCD) și Cantatele timpurii ale lui Telemann cu Ensemble Polyharmonique (CPO).