Marți, 11 noiembrie 2025, ora 19.00
Ateneul Român
DOUBLE
Jan de Winne, Marcel Ponseele, ansamblul Il Gardellino (Belgia)
Arta „concertului dublu”
Programul celebrează bogata tradiție a „concertului dublu” — o formă care se bazează pe dialog, contrast și îmbinarea a două voci solistice în textura orchestrală. Fiecare lucrare din program explorează această idee în felul său, oferind combinații unice de instrumente și culori.
Călătoria începe cu Concertul în do minor (BWV 1060R) al lui Johann Sebastian Bach, o reconstrucție a unei lucrări pierdute, compusă inițial pentru vioară și oboi. Maestria contrapunctică a lui Bach permite acestor două timbre distincte să dialogheze ca egale — uneori ecou, alteori în contradicție — într-o lucrare care combină căldura lirică cu claritatea structurală.
Concertul op. 4 nr. 2 în si minor al lui Johann Agrell asociază traverso-ul cu clavecinul solo, o combinație neobișnuită și captivantă. Agrell, compozitor suedez activ la mijlocul secolului al XVIII-lea, face legătura între vitalitatea barocă și eleganța clasică emergentă, conferind clavecinului un rol concertant rar, alături de flaut.
Dialogul continuă în Concertul pentru flaut traversier și oboi al lui Johann Friedrich Fasch, o lucrare compactă, dar rafinată, care ilustrează talentul compozitorului pentru texturi transparente și farmec melodic – calități ce i-au adus admirația lui Bach și Telemann.
După o scurtă pauză, concertul se îndreaptă spre Antonio Vivaldi, mai întâi cu La Follia, setul său virtuos de variațiuni pentru două viori și basso continuo. Aici, interacțiunea dintre soliști transformă această temă celebră într-o demonstrație strălucitoare de contraste – de la introspecție la exuberanță.
Concertul RV 541 în re minor pentru vioară și orgă al lui Vivaldi oferă o combinație și mai rară, punând în evidență talentul maestrului venețian de a îmbina strălucirea pământeană a viorii cu sonoritățile majestuoase ale orgii.
Seara se încheie cu Concertul TWV 52:e1 în mi minor pentru traverso și flaut drept al lui Georg Philipp Telemann. Scriitura inventivă a lui Telemann aduce aceste două instrumente de suflat din lemn într-un dialog jucăuș, împletind eleganța franceză, vitalitatea italiană și măiestria contrapunctică germană într-un întreg armonios.
Prin unirea acestor voci diverse – coarde, instrumente de suflat, clavecin – programul dezvăluie „concertul dublu” ca un punct de întâlnire al contrastelor și afinităților, un gen care invită atât interpreții, cât și ascultătorii să se bucure de conversația muzicală.
În program:
Johann Sebastian Bach – Concerto BWV 1060R în do minor pentru vioară și oboi
Johann Agrell – Concert pentru traverso, clavecin solo, corzi și basso continuo, op. 4 nr. 2, în si minor
Johann Friedrich Fasch – Concert pentru traverso, oboi, corzi și basso continuo
Pauză
Antonio Vivaldi – La Follia, pentru două viori și basso continuo
Antonio Vivaldi – Concerto RV 547 în si bemol major, pentru vioară și violoncel
Georg Philipp Telemann – Concerto TWV 52:e1 în mi minor, pentru flaut traversier și flaut drept
Interpretează:
Ansamblul de muzică veche Il Gardellino
-
Jan de Winne – flaut traversier
-
Dimos De Beun – flaut drept
-
Marcel Ponseele – oboi baroc
-
Joana Huszcza – vioară barocă
-
Joséphine Lanord – vioară barocă
-
Tomoe Badiarova – vioară barocă
-
Kaat De Cock – violă barocă
-
Ira Givol – violoncel baroc
-
Shalev Ad-El – clavecin
-
Robert Franenberg – bas
Il Gardellino
Fondat în anul 1988, ansamblul baroc Il Gardellino poartă numele concertului omonim (R 90) compus de Antonio Vivaldi. Nucleul ansamblului este format din Marcel Ponseele (oboi), Jan de Winne (flauto traverso), Shalev Ad-El (clavecin), Ryo Terakado (vioară), Mika Akiha (violă) și Hervé Douchy (violoncel). Ansamblul colaborează de asemenea cu muzicieni renumiți precum François Fernandez (vioară, violă) și Vittorio Ghielmi (viola da gamba).
Muzicieni de înaltă ținută, majoritatea membrilor ansamblului Il Gardellino sunt fondatori sau conducători muzicali ai unor prestigioase formații de muzică veche, printre care Amsterdam Baroque Orchestra, La Petite Bande, L’Orchestre des Champs-Elysées și Collegium Vocale. Având o vastă experiență în interpretarea pe instrumente de epocă și stăpânind rafinamentele stilistice ale acestei muzici, ansamblul reușește o redare aproape perfectă a încântătoarelor sonorități baroce.
Prin abordarea paralelă a lucrărilor lui Johann Sebastian Bach și a celor ale contemporanilor săi, formația urmărește atât ilustrarea personalității celui ales drept „mentor spiritual”, cât și valorificarea unor creații mai puțin prezente în repertoriile baroce. Colaborarea cu artiști din domenii precum literatura, filozofia, cinematografia sau filmul documentar a alimentat, de-a lungul timpului, interesul lor pentru dialogul dintre muzică și alte forme de expresie artistică.
Având deja numeroase realizări în proiecte susținute alături de muzicieni de jazz, Il Gardellino își propune, pentru viitor, explorarea unor repertorii mai tradiționale, incluzând muzică vocală sacră și muzică de operă. Prezenți și apreciați în cadrul unor evenimente de prestigiu din întreaga Europă, membrii ansamblului se bucură de o recunoaștere constantă în Statele Unite, Israel, America de Sud și Japonia.
Il Gardellino colaborează și în prezent cu case de discuri renumite precum Passacaille, Accent și Klara.