18 Noiembrie 2023, ora 19:00

Sala Auditorium (Muzeul Național de Artă al României)

Actus Humanus
Martyna Pastuszka & {oh!} Orkiestra (Polonia)
„Actus Humanus” este un concert care are doi protagoniști exemplari: Francesco
Geminiani și elevul său, Charles Avison. Doi compozitori din generații diferite dar care au
explorat și diversificat în mod cu totul inspirat genul concerto grosso. Un concept original,
pregătit și prezentat cu multă energie și inspirație de ansamblul polonez {oh!} Orkiestra
condus de violonista Martyna Pastuszka.

Uneori, cuvintele își schimbă sensul. Exact așa s-a întâmplat cu verbul latin concertare, care, în perioada de gloria a culturii romane avea sensul de a se lupta, a se certa sau, în cel mai bun caz, a concura. În Evul Mediu – din motive încă neexplicate de etimologi – și-a pierdut treptat sensul inițial, până când a fost folosit, în cele din urmă, într-un sens pozitiv: a ajunge la un acord. Se poate să se fi creat o confuzie cu un alt verb, sau poate că cineva a ajuns la concluzia optimistă că orice dispută trebuie să fie, în cele din urmă, rezolvată. 

Termenul italian concerto, utilizat de această dată, se pare, în sensul de consonant sau consensual, a apărut pentru prima dată în tratatul Syntagma musicum al lui Michael Praetorius (1571 – 1621). De aici și până la forma caracteristică a genului concerto grosso – o compoziție al cărei material muzical este distribuit între un grup mic de soliști (concertino) și restul ansamblului (ripieno) – nu a fost decât un pas. Astfel de lucrări fuseseră deja scrise de Alessandro Stradella (1643 – 1682), deși termenul în sine nu a fost utilizat până în anul 1698. Concertul pe care îl prezentăm la Festivalul de Muzică Veche București cuprinde compoziții aparținând celor doi mari continuatori ai acestei forme muzicale (concerti grossi): Francesco Geminiani și elevul său Charles Avison. Ne aflăm, așadar, în fața roadelor unei colaborări concertate și frumoase între două generații de compozitori baroci. 

Acest program a fost pregătit și a fost prezentat în premieră pe scena Festivalului de Muzică Veche „Actus Humanus” din Gdansk (Polonia). 

 

În program: 

 

Francesco Geminiani (1687-1762): Concerto grosso La Folia (după A. Corelli, Sonata op.5 no. 12) 

Charles Avison (1709-1770): Concerto grosso în sol major (după F. Geminiani, Sonata op. 1 no. 1): 

 Grave-Allegro-Adagio-Allegro-Adagio – Allegro – Grave- Allegro 

Francesco Geminiani (1687-1762): Concerto grosso în do major (după A. Corelli, Sonata op. 5 no. 3):

Adagio – Allegro – Adagio – Allegro 

Charles Avison (1709-1770): Concerto grosso  nr. 6 în re major (după  D. Scarlatti):

Largo – Con Furia – Adagio – Vivacemente

Francesco Geminiani (1687-1762): Concerto grosso în mi minor, op. 3 nr. 3: Adagio e staccato – Allegro – Adagio – Allegro

 

Interpretează: 

Martyna Pastuszka – vioară & conducere muzicală 

{oh!} Orkiestra 

 

Martyna Pastuszka 

 

Violonista Martyna Pastuszka s-a născut în Silezia Superioară, Polonia. De-a lungul anilor, s-a impus ca una dintre cele mai bune muziciene din generația sa, concertând în toată Europa ca solistă, concertmaestru, interpret în ansambluri camerale și dirijor de orchestră. 

Colaborează frecvent cu ansambluri renumite în Europa, precum Collegium 1704, Le Cercle de l’Harmonie și Collegium Vocale Gent al lui Philippe Herreweghe. A evoluat în postură de concertmaestru sau solistă cu ansamblurile Le Concert de la Loge, Concerto Copenhagen, Hofkapelle München, Capella Cracoviensis, Le Parlement de Musique, Le Concert Lorrain, Collegium Marianum, etc. De asemenea, Martyna colaborează în mod regulat cu ansamblul Altera pars și Ensemble Polyharmonique. 

În 2012, Martyna a fondat {oh!} Orkiestra, ansamblu de muzică veche în compania căruia apare în mod frecvent la festivaluri și în săli de concert renumite, alături de artiști precum Andreas Staier, Max Emanuel Cencic, Jakub Józef Orliński, Jean-Guihen Queyras, Vincent Dumestre, Barthold Kuijken și Lorenzo Coppola, Julia Lezhneva, Kristian Bezuidenhout, Chouchane Siranossian. 

Împreună cu Anna și Krzysztof Firlus formează grupul {oh!} Trio cu care au lansat recent albumul „Portraits” (DUX) care celebrează repertoriul de cameră baroc francez. Printre viitoarele lansări se numără Simfoniile lui Karol Lipiński (NIFCCD) și cantatele timpurii ale lui Telemann cu Ensemble Polyharmonique (CPO). 

Martyna a fost numită director artistic pentru ediția din 2022 a Festivalului „Misteria Paschalia” din Cracovia. 

Până în prezent, Martyna Pastuszka are o discografie impresionantă de peste 60 de albume. Ultimele sale înregistrări au fost apreciate prin multiple nominalizări la premii prestigioase, inclusiv Premiul Fryderyk, Premiul Koryfeusz Muzyki Polskiej și Premiul Cultural Polonez Paszport Polityki. În anul 2021, a fost nominalizată pentru un Opus Klassik la categoria „Dirijorul anului” pentru înregistrarea operei ”Gismondo, re di Polonia” de Vinci (Parnassus Arts productions). 

Pe lângă activitatea sa concertistică, Martyna Pastuszka predă vioară barocă din 2007 la Academia de Muzică din Katowice, Polonia. 

 

{oh!} Orkiestra 

 

Ansamblul {oh!} Orkiestra a fost înființat în anul 2012 în Silezia, o regiune din sud-vestul Poloniei. Ansamblul reunește specialiști în domeniul interpretării documentate istoric și este condus de violonista Martyna Pastuszka. În ultimul deceniu, ansamblul s-a impus ca una dintre cele mai importante orchestre din Europa, explorând un repertoriu vast, de la muzica barocă la cea de la început de secol XX. 

Ansamblul colaborează în mod frecvent cu instituții culturale și festivaluri poloneze consacrate, inclusiv cu Muzeul Silezian din Katowice, cu Orchestra Simfonică a Radioului Național Polonez (rezidență din 2015) și cu Institutul Adam Mickiewicz. Pentru Festivalul All’Improvviso din Gliwice, {oh!} Orkiestra a prezentat de-a lungul timpului renumite spectacole de operă iar din 2018, {oh!} Orkiestra dezvoltă un parteneriat multianual cu Institutul Fr. Chopin, prezentând diverse programe clasice și romantice în cadrul Festivalului Internațional de Muzică „Chopin și Europa sa”. 

De-a lungul anilor, {oh!} Orkiestra și-a confirmat renumele internațional de primă clasă, concertând la teatre de operă, săli de concert și festivaluri importante, printre care Theater an der Wien, Staatsoper Berlin, Sala Ceaikovski din Moscova, Konzerthaus Dortmund, Filarmonica din Köln, Bachfest Leipzig, Festivalul Handel din Halle, Tage Alter Musik din Herne și Festivalul de Operă Barocă Bayreuth. În stagiunea precedentă, {oh!} Orkiestra a concertat la Wigmore Hall din Londra, la Barocktage din Berlin, la Telemann Festtage din Magdeburg, la Actus Humanus din Gdansk și la Misteria Paschalia din Cracovia. În septembrie 2022, ansamblul a fost numit orchestră în rezidență pentru Festivalul de Operă Barocă de la Bayreuth, unde a interpretat diverse repertorii, inclusiv o nouă producție a operei „Alessandro nell’Indie” de Vinci, pusă în scenă de Max Emanuel Cencic și dirijată de Martyna Pastuszka. 

Discografia ansamblului include numeroase înregistrări, între care se remarcă cea a operei ”Gismondo, re di Polonia” de Vinci (Parnassus Arts Productions), cu contratenorul Max Emanuel Cencic în rolul principal. Apreciată unanim de presa internațională de specialitate, albumul a fost nominalizat la premiul Opus Klassik 2021 la categoria „Ansamblul anului”, precum și la premiile Koryfeusz Muzyki Polskiej și Premiul Asociației germane a criticilor de discuri. Printre următoarele lansări ale orchestrei se numără Simfoniile lui Karol Lipiński (NIFCCD) și Cantatele timpurii ale lui Telemann cu Ensemble Polyharmonique (CPO).