Duminică, 27 noiembrie, ora 19:00
Sala Radio
O seară barocă, în compania lui J.S. Bach, numai bună pentru concertul final al ediției din 2022. Un „concert de concerte” ce aduce pe scena festivalului câteva dintre lucrările instrumentale ce alcătuiesc marea capodoperă bachiană, într-un regal muzical deosebit.
Lucrările de tipul concertelor, compuse de Johann Sebastian Bach, reprezintă o parte consistentă a creației sale. Din punctul de vedere al interpretului, atât concertele pentru clavecin / clavecine și orchestră de coarde cât și cele pentru vioară / viori și același ansamblu orchestral, ocupă un loc special în repertoriul personal, un nou privilegiu, oferit cu fiecare interpretare în parte. Atât solistul cât și membrii ansamblului au de fiecare dată ocazia de a descoperi lumea fascinantă a liniilor instrumentale principale sau secundare, modul lor ingenios și, totodată, firesc de a se împleti în redarea unui discurs muzical dantelat sau suav. Și corzile înalte, și cele grave au ocazia de a intui, împreună cu solistul, momentele de tip cadențial și rezolvările lor dar și libertățile de ornamentare ce li se oferă pe parcurs. Toate acestea nu fac decât să dezvăluie în imaginea ascultătorului universul sonor al afectelor fiecăreia dintre părțile acestor minunate lucrări.
Majoritatea acestor lucrări au fost compuse de Bach în perioada petrecută la Leipzig și au fost, se pare, dedicate ansamblului Collegium Musicum. Ele erau în mare parte destinate stagiunii muzicale organizate la Zimmermansches Kaffeehaus iar Bach se afla la conducerea unui ansamblu orchestral format, nu de puține ori, din discipoli ai săi, între care și proprii copii ce aveau așadar ocazia să-și demonstreze măiestria instrumentală alături de tatăl lor.
Unele dintre aceste lucrări sunt transcripții ale altor concerte sau ale unor lucrări compuse inițial de alți compozitori. Câteva exemple în acest sens sunt: concertul BWV 1054 – transcripția pentru clavecin a concertului BWV 1042 pentru vioară și orchestră de coarde, concertul BWV 1062 – transcripția pentru două clavecine a concertului BWV 1043 pentru două viori și orchestră de coarde, etc.
Fie că este vorba despre concerte cu un singur instrument sau cu mai multe instrumente solo, fiecare dintre acestea este tratat în mod egal, conținând ample expuneri care pun în evidență calitățile timbrale și tehnice ale instrumentelor sau pasaje cadențiale ce favorizează abilitățile improvizatorice ale soliștilor instrumentiști.
Repertoriu:
– Concertul în re major, pentru trei viori și basso continuo, BWV 1064 R:
Allegro – Adagio – Allegro
– Concertul în re major, pentru clavecin și orchestră de coarde, BWV 1054:
Allegro assai – Adagio – Allegro
– Concertul în re minor, pentru vioară și orchestră de coarde, BWV 1052 R:
Fără titlu – Adagio – Allegro
– Concertul în re minor, pentru două viori și orchestră de coarde, BWV 1043:
Vivace – Largo ma non tanto – Allegro
Interpretează:
Ansamblul vocal-instrumental SEMPRE
Ansamblul SEMPRE a luat ființă în anul 2020 și reunește muzicieni specializați în interpretarea muzicii vechi. Repertoriul abordat este, în principal, cel al Barocului muzical de secol XVIII dar programele de concert abordează și piese aparținând sec. al XVII-lea sau lucrări din perioada premergătoare Clasicismului muzical.
Preocupările membrilor ansamblului se referă la autenticitatea interpretării (atât din perspectiva stilisticii muzicale cât și din cea a instrumentelor utilizate – copii fidele după originale istorice) și la cercetarea muzicologică minuțioasă, ce permite abordarea unor concepte repertoriale originale. Muzicienii ce formează ansamblul au urmat cursuri de specializare în domeniul muzicii vechi, cicluri de master sau studii de licență în acest domeniu, la instituții de prestigiu din Europa și au o activitate de peste 20 de ani în domeniul muzicii vechi. SEMPRE are o structură modulară, adaptabilă mai multor tipuri de repertoriu, mergând de la formule camerale de duo sau trio, până la formule extinse, de tip orchestral, precum cea folosită în cadrul concertului „Bach by night”.
Printre producțiile din ultimii doi ani ale ansamblului se numără: Sempre Vivaldi, Haendel vs Haendel, Les Caractères, Baroque unknown.