Duminică, 20 noiembrie, ora 19:00
Sala Auditorium – MNAR
Bazar. Cântări din veacul al XIX-lea este numele primului proiect al formației de muzică veche românească Trei Parale. Prin acesta ei au încercat să recupereze o parte din muzicile urbane de tradiţie orală ale secolului al XIX-lea din Valahia şi Moldova.
Pătrundem, astfel, în lumea hanurilor şi a cârciumilor, a micilor târguri şi a mahalalelor marilor oraşe, în vremuri amestecate, când tabieturile orientale – încă foarte puternice – începeau să pălească în faţa noului val de mode apusene. Această „încâlceală” culturală – cu modele importate de la Paris sau Istanbul – se suprapunea pe o „încâlceală” etnică, întrucât orăşelele româneşti cuprindeau importante mahalale ţigăneşti sau evreieşti (mai ales în Moldova) şi comunităţi mai mici de greci, armeni sau italieni.
Membrii formației au folosit cântări provenite din publicaţii şi manuscrise ale timpului cum ar fi: broşurile publicate de Anton Pann sub numele „Spitalul Amorului” sau „Cântătorul dorului” sau manuscrisul elevului său George Ucenescu. Din repertoriul proiectului fac parte şi alte piese – din publicaţii mai noi sau chiar din culegeri personale; piese care au fost cântate mai cu seamă în această epocă.
Muzica acestui program a fost prezentată în cadrul a numeroase festivaluri de specialitate, răsună pe coloana sonoră a două filme: Aferim! (Regia: Radu Jude, 2015) și Chira Chirilina (regia Dan Pița, 2014) și a fost publicate pe 2 CD-uri foarte bine recepționate în lumea culturală românească.
Repertoriu:
– Cântecul lui Barbu Lăutaru (folclor, Vasile Alexandri/Alexadru Flechtenmacher)
– Două dansuri muntenești (Francois Rujițchi, Musique orientale. Nr. 30, 31)
– Amărâtă turturică și De-ai ști suflețelul meu (Anton Pann – Spitalul Amorului)
– Scoală, puiculiță, scoală (Anton Pann-Spitalul Amorului)
– Trei dansuri moldovenești (Codex Moldavus, Nr.10, 5, 3)
– Până când nu te iubeam (Anton Pann – Spitalul Amorului)
– Bate-l pustia să-l bată (Anton Pann – Spitalul Amorului)
– Nu mai poci de ostenit (Anton Pann – Spitalul Amorului) și Dans (Francois Rujițchi, Musique orientale, Nr. 36)
– Ah! A mea iubită floare (Gheorghe Ucenescu, Manuscrisul Ucenescu. Cânturi) și Geamparaua de la Dăeni (folclor, culegere Constantin Brăiloiu)
– Grele chinuri m-a cuprins și Aolică ce văzui (Gheorghe Ucenescu, Manuscrisul Ucenescu. Cânturi) și Două hore de la Săveni (folclor)
– Mugur, Mugurel (Anton Pann – Spitalul Amorului)
– Mai sculați boieri sculați (Gheorghe Ucenescu, Manuscrisul Ucenescu. Cânturi)
– Tu-mi spuneai odată (Anton Pann – Spitalul Amorului) și Araber tants
– Fantezie românească (Joseph Solinski No.2)
– Sârba Pompieru (folclor, Constantin „Pompieru” Candeanu)
– Hora Șapte scări (folclor, Constantin Dinicu)
– Arză-l focu dascăl (Anton Pann – Spitalul Amorului, Vasile Alecsandri/Alexandru Flechtenmacher)
Interpretează:
grupul de muzică veche românească TREI PARALE:
Florin Iordan: cobză, fluier, cimpoi
Daniel Pop: Voce, fluier, dairea
Mihai Balabaș: vioară
Beatrice Iordan: cobză, contrabass
Trei parale este un grup revivalist bucureștean, ce face uz de o documentare minuţioasă în domeniul culturii muzicale tradiţionale. Un rol important în acest sens îl are Florin Iordan, etnomuzicolog în cadrul Muzeului Ţăranului Român din Bucureşti și conducător al formației. De asemenea, în alcătuirea repertoriului sau conturarea stilului interpretativ, membrii formaţiei se bazează pe folosirea unor modalităţi de cunoaştere cum ar fi expediţiile prin sate şi lucrul cu diverşi muzicanţi bătrâni, audierea unor înregistrări vechi de teren realizate de Constantin Brăiloiu sau Bela Bartok, documentarea din diverse volume de folclor muzical, studiul unor transcripţii de secol al XIX-lea (A. Pann, G. Ucenescu, D. Vulpian, etc).
Grupul foloseşte o multitudine de instrumente tradiționale: diverse fluiere (fluierul ciobănesc, cavalul, fluierul fără dop, fluierul gemănat, tilinca), cobză, braci, drâmbă, diverse instrumente de percuţie (tobă, dairea).
Formația lucrează în paralel la câteva proiecte diferite. În afara programului „Bazar” s-au mai auzit în concerte programele: Ciobanul care și-a pierdut oile, Balade vitejești și alte cântări sau România. 100 de minute.
Grupul a participat în ţară la numeroase festivaluri medievale (Sighisoara, Mediaş, Braşov, Iaşi, Suceava) şi de muzică veche (Bucureşti, Miercurea Ciuc), la festivaluri de jazz (Green Hours International Jazz Fest) şi world-music (Sibiu) şi la festivaluri dedicate muzicii clasice (Festivalul muzicii româneşti, Filarmonica Iasi). De asemenea formaţia a concertat în străinătate, cele mai importante festivaluri fiind: Hradne Huky Banska Bystrica, Slovacia 2017 si 2016, Intercultural Art Dialogues Days, Istanbul-Turcia 2017 și 2011, London Book Fair 2014, Europe in Langenfeld, Langenfeld, Germania 2013, The Culture of Peace Festival, Tel Aviv-Israel 2012, Kocsonya Fesztival, Miskolc-Ungaria 2012, DUNA PARTY, Budapesta-Ungaria 2011, “Mikołajki Folkowe” International Folk Festival Lublin-Polonia 2010.
În discografia grupului se regăsesc: Bazar (Green Records, Bucureşti, 2008), Bazar. Cântece din veacul al XIX-lea – partea a II-a (Ethnophonie, Bucureşti 2012), Ciobanul care și-a pierdut oile (Asociația „Pe-un picior de plai”, București 2015).