Skip to main content

4 Noiembrie 2023, ora 19:00

Sala Auditorium (Muzeul Național de Artă al României)

Un „power trio baroc” care a luat naștere la ideea lui Simone Vallerotonda, în anul 2014 propune publicului Festivalului de Muzică Veche București sonoritățile ce evocă decupaje ale vieții cotidiene din anii 1600, în Roma, „cetatea eternă”.

Muzica acestui program evocă viața muzicală a anilor 1600, surprinsă în toate aspectele sale: din stradă, unde povestitorii improvizau dansuri simple, la oratorii, unde oamenii se adunau pentru a asculta sacrae historiae, până la rafinatele spectacole de la Palazzo Barberini, unde mulți dintre muzicieni se aflau în serviciu.

O frescă grandioasă în care întreaga gamă de sonorități strălucește în cel mai original spirit al său, grație trioului I Bassifondi. Improvizațiile, ritmurile și extravaganțele armonice sunt motoarele care îl vor duce pe ascultător înapoi în timp, în Cetatea Eternă.

În program:

– Kapsberger (1580-1651): din Libro I d’intavolatura di liuto, Roma 1611 Toccata VI – Gagliarda X 

– Tommaso Marchetti romano (?-XVII): din Libro I d’intavolatura di chitarra spagnola, Roma 1660: Aurilla mia – Monica – Spagnoletta – Mal francese mi tormenta 

– Ferdinando Valdambrini romano (?- XVII): din Libro I d’intavolatura di chitarra, Roma 1646: 

Mamma lo scorpiò – Passacaglia per la D 

– Giovanni Paolo Foscarini (1600-1647): din  Li cinque libri della chitarra spagniola, Roma 1640: 

Villan di Spagna

– Arcangelo Lori (1611-1679): din Manoscritto di Perugia XVII sec.: 

Toccata dell’Arcangelo

– H. Kapsberger (1580-1651): din Oratorio I Pastori di Bettelemme, Roma 1630: Sordellina

– Giovanni Paolo Foscarini (1600-1647): din  Li cinque libri della chitarra spagnuola, Roma 1640: Gagliarda francese – Passacaglio per la O – Aria di Firenze 

Athanasius Kircher (1602-1680): din  Magnes sive de arte magnetica, Roma 1641: Tarantella – Antidotum tarantulæ 

Interpretează Ansamblul I Bassifondi: 

Gabriele Miracle – percuție 

Stefano Todarello – colascione, chitară batantă, sordellina 

Simone Vallerotonda – arhilăută, chitară barocă, conducere muzicală  

 

I Bassifondi 

Ansamblul I Bassifondi propune muzica secolelor XVII și XVIII pentru lăută, arhilăută, teorbă și chitară barocă, cu acompaniament de „basso continuo”. Dorința de a crea un limbaj comun și de improvizație, îi stimulează pe membrii ansamblului să propună autori mai puțin cunoscuți din lumea instrumentelor cu corzi ciupite, dar nu mai puțin importanți, oferite în autenticitatea lor. O cercetare amănunțită a surselor muzicale de epocă și a tratatelor istorice de diminuzioni îi determină permanent pe membrii ansamblului să repropună, fără teamă sau rezerve, vechea practică interpretativă. 

Primul lor album „Alfabeto falso” a uimit publicul, cu un repertoriu pentru chitară barocă plin de extravaganțe armonice, „alfabetul fals” fiind, de fapt, comparabil cu jazzul modern. Cu programul „Roma ‘600”, I Bassifondi explorează fațetele populare ale muzicii baroce romane, în oglindă cu sonoritățile aristocratice ale acesteia.

Invitați la cele mai importante festivaluri de muzică veche din Europa, SUA, America de Sud, Australia, ca lauteniști sau chitariști ai trecutului, I Bassifondi călătoresc împreună în întreaga lume, încercând mereu să se bucure cu seninătate de propria muzică și de propria viață. 

Pe lângă festivalurile de specialitate, I Bassifondi cântă și în cluburi sau pub-uri, împărtășind muzica barocă oamenilor obișnuiți, în cadrul unor spectacole „neoficiale”. 

www.ibassifondi.com 

 

Simone Vallerotonda 

 

Născut la Roma în 1983, Simone Vallerotonda a început să studieze chitara clasică. La vârsta de 18 ani, profund îndrăgostit de muzica veche, a cumpărat o lăută fără să știe cum să cânte la ea. Apoi a studiat lăută cu Andrea Damiani, la Conservatorul „Santa Cecilia” din Roma, unde a absolvit cu note maxime. Ulterior, a urmat cursurile de chitară barocă la „Staatliche Hochschule für Musik” din Trossingen (Germania), sub îndrumarea lui Rolf Lislevand, absolvind și aici cu notă mximă. A studiat în paralel Filosofia la Universitatea „Tor Vergata” din Roma, susținând aici o teză de doctorat despre relațiile dintre muzica secolului al XVIII-lea și filozofii francezi. 

În 2011 s-a clasat pe primul loc la categoria soliști a Concursului Internațional de lăută „Maurizio Pratola”, obținând, de asemenea, cel mai mare premiu la secțiunea de muzică de cameră din partea REMA (Réseau Européen de Musique Ancienne). 

A concertat în teatre și săli de concerte de renume din SUA, Australia, America de Sud, Orientul Îndepărtat, Europa, cum ar fi Carnegie Hall din New York, Conservatorul din Sydney, Teatro de la Ciudad din Mexico City, Teatro Municipal din Santiago de Chile, Opera Lirică din Singapore, Concertgebouw din Amsterdam, Wigmore Hall din Londra, Theater an der Wien, Theatre de Champs Élysées din Paris, Casa da Música din Porto, Academia Liszt din Budapesta, Berliner Philharmonie, Accademia Nazionale di Santa Cecilia din Roma, Teatro alla Scala din Milano. 

A înregistrat pentru importante posturi de radio și televiziune, precum RAI, ABC, BBC, Mezzo, France Musique, Radio4, Art, Polskie Radio, Kulturradio, RSI, Radio Classica, Radio Vatican, precum și pentru casele de discuri Naïve, Sony, Erato, EMI, Decca, Amadeus, Brilliant, Aparté, E Lucevan Le Stelle Records, Arcana/Outhere Music. 

Pe lângă activitatea de solist, participă ca interpret de continuo în diverse ansambluri, printre care: Modo Antiquo, Rinaldo Alessandrini & Concerto Italiano, Imaginarium Ensemble, Cantar Lontano, Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Ottavio Dantone & Accademia Bizantina. 

Este profesor de lăută la Conservatorul „A. Pedrollo” din Vicenza. În anul 2014 a fondat I Bassifondi, propriul său ansamblu, specializat în repertoriul secolelor XVII-XVIII pentru chitară, teorbă și lăută, însoțite de continuo. 

Activitatea concertistică și discografică a lui Simone Vallerotonda și a ansamblului I Bassifondi este susținută de CIDIM – Comitato Nazionale Italiano Musica.