Marți, 23 Noiembrie 2021, ora 19:00
Steffen Schlandt (Brașov, Biserica Neagră) – orgă mezotonică
Recitalul prezintă sistemul de acordaj cunoscut sub denumirea „mezotonic”, frecvent utilizat în perioada secolelor XVI – XVIII.
Farmecul sonorităților, oarecum neobișnuite pentru urechea umană contemporană, va fi întregit de unul dintre instrumentele istorice aflate pe teritoriul țării noastre. Este vorba despre orga descoperită la Rupea, aflată în prezent în patrimoniul Bisericii Negre Brașov.
Program:
– Prezentarea „orgii de la Rupea”
– G.P. Palestrina (* – 1594) – Ricercar a 8
– Prezentarea principiilor acordajului mezotonic
– Girolamo Frescobaldi (1583 – 1643): din culegerea Fiori musicali – Toccata per le levatione (Messa degli Apostoli),
– H. L. Hassler (1564 – 1612): Credo in unum Deum – Wir glauben all an einen Gott
– J. Arcadelt (1507 – 1568): Exaltabo te Domine / intavolatura Valentin Greff Bakfark (din Brașov),
– Georg Muffat (1653 – 1704): Passacaglia
– Mezotonicul în lumea modernă
– J. Hetfield – Canzona sopra „E nien´altro importa” – intavolatura Schlandt
– J.S. Bach (1685 – 1750) – Canzona (BWV 588)
– J.S. Bach – Sinfonia din cantata 106 – Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit – Actus tragicus
Interpretează: Steffen Schlandt – orgă
Omul a încercat să fixeze muzica interpretată, pentru a salva-o de uitare. Există mărturii timpurii din Egiptul antic pentru o notație muzicală, la fel și în Grecia. Aceste tehnici au fost uitate și nu se mai pot descifra, însă muzica din secolul al X-lea notată în neume se poate folosi și astăzi. Dincolo de notarea muzicii rămâne întrebarea despre efectul sonor al muzicii. Cum suna ea într-adevăr. Neexistând înregistrări suntem la câteva sute de ani distanță față de compunerea acestor lucrări și ne putem ghida doar după tratate istorice sau reprezentări grafice sau de sculptură. Încercăm să copiem și să înțelegem cum a sunat muzica.
Cele mai vechi instrumente cu acordaj fix (orgă) sunt din secolul al XV-lea. În fiecare epocă sistemul de acordaj se plia pe gustul vremii și pe ceea ce se considera a fi consonant. Evul mediu folosea acordajul pitagorian (construit în jurul conceptului cvintei curate 3:2), Renașterea favoriza terțele curate (mezotonic), Barocul lucra cu diferite sisteme diferite care permiteau folosirea a mai multor alterații și care în diferite forme se numeau acordaje „Bine temperate”. Forma cea mai egalizatoare este acordajul egal – folosit și azi -care însă netezește complet caracteristicile individuale și șterge diferențele între diferite game și tonalități.
Pentru programul pregătit am ales acordajul mezotonic datorită ocaziei unice de a prezenta acest acordaj pe un instrument de patrimoniu aflat în Biserica Neagră. Orga de la Rupea, construită în secolul al XVI-lea de un meșter anonim, ne oferă șansa de a asculta acest sistem de acordaj care va lumina unele dintre tonalitățile folosite, iar pe altele le va întuneca sau le va duce în zona pe care urechile noastre moderne le identifică cu conceptul de „fals”.
Efectul sonor va fi unul al ascuțirii diferențelor, al extremelor mai bine conturate și al regăsirii unei lumi muzicale, care astăzi nu mai există decât dacă o cautăm în grupuri specializate.”
Steffen Schlandt s-a născut în anul 1975 la Brașov. Educația muzicală o primește de la tatăl sau Eckart Schlandt cu care începe pianul și orga. Urmează apoi cursurile facultății de muzica din Cluj la secția orgă (la prof. Ursula Philippi). În continuare studiază cu Prof. Christoph Bossert muzica bisericească la Academia de muzică veche din Trössingen (Germania) și dirijat coral și de orchestră la Würzburg. A fost bursier al D.A.A.D. (Institutul german pentru relații externe) și al serviciului „Diakonisches Werk”.
Ca organist a concertat în numeroase țări din Europa (Germania, Franța, Elveția, Suedia, Italia, Croația, Ungaria, Romania). A fost laureat al premiului D.A.A.D pentru rezultate deosebite. A obținut premiul al II lea la Concursul internațional de orgă Schramberg 2001 și premiul pentru acompaniament de Lied la Concursul din Würzburg 2003. În perioada 2001 – 2004 a fost corepetitorul Societății „Bach” din Würzburg.
Este inițiatorul festivalului de muzică sacră „Diletto musicale” din Prejmer care se desfășoară în luna august, annual începând din 1999. Din septembrie 2004 este dirijorul corului ”Bach” și organist la Biserica Neagră Brașov. A colaborat cu Facultatea de Muzică și Liceul de Muzică Brașov ca profesor asociat de orchestră. În anul 2011 și-a susținut teza de doctorat cu titlul „Muzica de orgă din Brașov și Țara Bârsei”. În lucrarea post-doctorală „BIblioteca Bisericii Negre” a cercetat fondul de manuscrise vechi ale bibliotecii gimnaziului german din Braşov.