Luni, 10 noiembrie 2025, ora 19.00
Sala Auditorium (MNAR)
THE SOUND OF DA VINCI
Sławomir Zubrzycki (Polonia) – viola organista
Către sfârșitul secolului al XV-lea, Leonardo da Vinci proiecta viola organista – un instrument ce părea a fi, constructiv și sonor, un hibrid între clavecin, orgă și viola da gamba. Instrumentul propriu-zis, funcțional și apreciat de breasla muzicienilor, a devenit realitate secole mai târziu, construit de Sławomir Zubrzycki.
Instrumentul arată ca un clavecin și este dotat cu un set de corzi. Acestea, în loc să fie ciupite, apasă pe discuri rotative acoperite cu păr de cal – același mecanism care produce sunetul în instrumentele cu coarde frecate. Viola organista combină sunetul produs prin apăsarea clapelor cu sunetul susținut (tenuto) al unui instrument cu coarde.
Au existat mai multe încercări de a reconstitui instrumentul – inclusiv cea a unui organist din Nuremberg, la aproape o sută de ani după ce Da Vinci a realizat schița – însă niciuna nu s-a bucurat de aprecierea breslei muzicale. Abia în 2013, constructorul și pianistul polonez Sławomir Zubrzycki a reușit construirea instrumentului pornind de la desenele sumare ale lui Leonardo da Vinci. Planurile și schițele, împreună cu comentariile olografe ale maestrului, scrise în oglindă, se regăsesc în Codex Atlanticus, cea mai mare colecție de notițe a lui Da Vinci (peste 1000 de fișe), datând din perioada 1489–1492.
Fascinat de trecut, Zubrzycki a dedicat aproximativ 5.000 de ore de muncă (între 2009–2013) pentru a construi propria versiune a instrumentului, pornind de la planurile lui Leonardo, dar inspirându-se și din schițele altor instrumente ale perioadei 1575–1625.
Vă invităm să audiați sonoritățile unice, colorate și cu o timbralitate surprinzătoare ale viola organista – un instrument care sună ca un întreg ansamblu!
În program:
Henricus Isaac (1450/55–1517) – Canzon La Martinella
Josquin des Prez (ca. 1450–1521) – La plus des plus – Harmonice Musices Odhecaton
Jacob Obrecht (1456/7–1505) – Fors seulement (Wolfenbütteler Chansonnier, No. 35, 1460)
Adrian Willaert (c. 1490–1562) – Dessus le marché d’Arras – 25 Galliards, Pavans and Chansons (1530)
Vincenzo Galilei (1510–1586) – Ricercar II (Valerio Dorico – Roma, 1563)
Antonio Valente (c. 1520–1581) – Lo Ballo dell’Intorcia (Intavolatura de cimbalo, 1576)
Orlando di Lasso (1532–1594) – Suzanne un jour
Andrea Gabrielli (ca. 1532–1585) – Canzoni alla francese et ricercari ariosi
– Tabulate per sonar sopra istromenti da tasti
– Fantasia allegra
– Canzon deta Suzanne un iour
Marco Facoli (1540–1585) – Il Secondo Libro d’Intavolatura di Balli d’Arpichordo
– Aria della Signora Fior d’Amor
– Aria della Marchetta Saporita
– Aria della Comedia
– Padoana prima dita la Marucina
The Tabulature of Johannes of Lublin (1537–1548):
– Taniec Hajducki
– Jeszcze Marcinie
– Taniec
– Alijec Nademna Venus (Nicolaus Cracoviensis)
– Schephczyk ÿdzÿe poulÿczÿ szÿdelka noszącz
– Rex
Giovanni Picchi (1571–1643) – Ballo alla Polacha (1619)
Athanasius Kircher (1602–1680) – Modo Hypodorico
Marin Marais (1656–1728) – La Rêveuse, Le Badinage, Rondeau le Bijou, Les Folies d’Espagne – Pièces de Viole du Seconde Livre (1701)
Interpretează:
Sławomir Zubrzycki (Polonia) – viola organista
Sławomir Zubrzycki este pianist, clavicordist, compozitor și constructor de instrumente muzicale, originar din Cracovia. A absolvit în 1988 Academia de Muzică din Cracovia, iar după obținerea unei burse Fulbright, și-a continuat studiile de pian la Conservatorul de Muzică din Boston (1990–1991).
A susținut concerte atât ca solist – evoluând cu Orchestra Simfonică a Radioului Polonez, Capella Cracoviensis, Orchestra de Cameră Toruń și Sinfonieta Colegiului Imperial din Londra – cât și ca interpret de muzică de cameră, colaborând cu Cvartetul Olgăi Szwajgier, Gwendolyn Bradley, Jadwiga Gadulanka și Andrzej Hiolski, în Polonia, Germania, Marea Britanie, Spania, Ucraina și Statele Unite ale Americii.
În 2009, Zubrzycki a descoperit urmele unei rarități absolute: instrumentul proiectat de Leonardo da Vinci, aproape necunoscut și uitat. Planurile și schițele, împreună cu comentariile olografe ale lui Leonardo, scrise în oglindă, se regăsesc în Codex Atlanticus, cea mai amplă colecție de notițe a maestrului (peste 1000 de fișe), datând din perioada 1489–1492.
Instrumentul, denumit viola organista, nu a fost niciodată construit de Leonardo însuși. De-a lungul a peste 500 de ani au existat încercări de a realiza copii ale instrumentului, însă niciuna nu a fost aprobată de muzicienii vremii. Fascinat de trecut, Zubrzycki a construit, între 2009–2013, propria versiune, pornind de la planurile lui Leonardo, dar inspirându-se și din schițele altor instrumente din perioada 1575–1625.
Premiera recitalurilor cu viola organista, susținute pe 18 octombrie 2013 la Cracovia (în cadrul Festivalului Regal Internațional de Pian) și pe 21 octombrie, în cadrul Festivalului Conrad, s-a bucurat de o primire entuziastă din partea publicului și criticii.